Grundnivå
- MA209A Analys A (2102)
- MT106A Mekanik, statik (2101)
- MT155A 3D CAD, (1801)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Maskinteknik och i Produktutveckling och design.
Kursen innehåller projektarbete med tillämpning av ämneskunskaper.
**Kunskap och förståelse
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förstå lärande- och utvecklingsprocesser i projekt
- ha kunskap om teknikutveckling utifrån organisatoriska och samhälleliga perspektiv
**Färdighet och förmåga
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att med helhetssyn hantera frågeställningar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar
- identifiera, värdera och inhämta nödvändig information för lösningen av konkreta problem
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
- sammanställa och muntligt och skriftligt presentera resultat från projektarbetet och vid sådana presentationer kunna diskutera och försvara framlagda slutsatser genom att utnyttja den kunskap och de argument som ligger till grund för resultaten
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha utvecklat ett ansvarsfullt och samarbetsinriktat förhållningssätt gentemot den egna projektgruppen
- ha utvecklat ett akademiskt förhållningssätt till rapportskrivning och seminariedeltagande
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga aspekter
- visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och projektarbete.
Examination sker genom muntlig och skriftlig redovisning.
För Godkänt betyg krävs: godkända skriftliga inlämningar (3,5 hp), godkänd muntlig redovisning (1,5 hp) och godkänt projektarbete (2,5 hp).
För Väl godkänd krävs dessutom att projektet och den individuella redovisningen påvisar individuellt väl godkänd prestation och deltagande i arbetet och i gruppen.
Rekommenderad litteratur:
- Ulrich, Karl T. & Eppinger, Steven D. (2014). Produktutveckling: konstruktion och design. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Referenslitteratur:
- Andersen, Erling S. & Schwencke, Eva (2013). Projektarbete: en vägledning för studenter. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Björklund, Maria & Paulsson, Ulf (2012). Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.