Avancerad nivå
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp samt minst engelska 6 eller motsvarande.
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på nivå 91-120 hp.
Syftet med kursen är att utveckla kunskap och en kritisk förståelse för den ömsesidiga relationen mellan samhällsutmaningar och ledarskap och organisaiton utifrån privat, offentlig och idéburen sektor.
Denna kurs fokuserar på relationen mellan samhällsutmaningar och organisationer med särskilt fokus på skärningspunkten mellan privat, offentlig och idéburen sektor. Genomgående för denna kurs är applicering av kritiska perspektiv på bakomliggande mekanismer och strukturer som formar sättet på vilket samhällsumaningar definieras, för vem/vilka utmaningarna är ett problem, samt hur utmaningarna ska lösas.
Kursen består av två delmoment:
- Organisation och samhälle - ett komplext system (5 hp): Delmomentet syftar till att introducera de olika delarna i programmet genom att sätta en ram och skapa ett sammanhang för de frågor som aktualiseras längre fram. Innehållet fokuserar på identifiering av aktuella samhällsförändringar med bäring på ledarskap och organisation. Dessa samhällsförändringar relateras sedan till dess påverkan på organisation (organisering, ledning och styrning av såväl privata, offentliga som idéburna verksamheter ) och mynnar ut i frågan: Vilken kunskap behövs för att problematisera dessa utmaningar?
- Perspektiv på ledarskap och organisation med kritiska förtecken (10 hp): Delmomentet inleds med en introduktion av framväxten av ledarskap och organisation som ett flervetenskapligt forskningsfält. Därefter behandlas olika teoretiska perspektiv på den komplexa relationen mellan ledarskap och olika typer av organisationer (privat, offentlig och idéburen sektor) i en internationell kontext.
Efter avslutad kurs ska studenten
- Identifiera, analysera och kritiskt förhålla sig till relevanta samhällsförändringar med bäring på ledarskap och organisation.
- Ha kunskap om framväxten av ledarskap och organisation som ett flervetenskapligt område samt teoretisk kunskap och förståelse för den komplexa relationen mellan ledarskap och olika typer av organisationer (privat, offentlig och idéburen sektor) i en internationell kontext.
- Kunna applicera kritiska perspektiv på ledarskap och organisation.
Kursen innefattar följande lärandeaktiviteter: föreläsningar, grupparbeten, case-arbeten, obligatoriska seminarium och presentationer (studentledd undervisning).
- Delmoment 1 (lärandemål 1) examineras genom ett fältarbete där studenterna i grupp identifierar aktuella samhällsutmaningar utifrån privat- offentligt eller ideellt perspektiv. Examinationen sker genom en posterpresentation (i grupp) 2 hp (Betygsskala: UG), och ett teroretiskt baserat reflektionspaper (individuellt) 3 hp, (Betygsskala: UG).
- Delmoment 2 (lärandemål 2 och 3) examineras genom en individuell hemtentamen med fokus på teoretiska perspektiv på ledarskap och organisation och kritiska perspektiv 10 hp, (Betygsskala: A-E, U).
För betyget godkänd på hela kursen (15 hp) krävs att samtliga examinationer är godkända.
Slutbetyg på kursen bestäms av betyget på individuell hemtentamen.
Obligatorisk litteratur kopplat till kursen.
- Alvesson, M. (senaste upplagan). The Stupidity Paradox: The Power and Pitfalls of Functional Stupidity at Work. London: Profile Books
- Bolman, L. G., & Deal, T. E. (senaste upplagan). Reframing organizations: Artistry, choice, and leadership. Hoboken: John Wiley & Sons.
Ytterligare vetenskapliga artiklar tillkommer som finns tillgängliga elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.