Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Svenska och lärande: Barns tidiga läsning och skrivande i ett första- och andraspråksperspektiv
Engelsk benämning
Swedish Studies and Education: Children's Early Reading and Writing from L1 and L2 Perspectives
Kurskod
SL231B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-08-28
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 och avser undervisning i ämnet svenska.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper och insikter om språk, språkutveckling och socialisation samt centrala ämnesdidaktiska begrepp. Ett annat syfte är att studenterna ska få möta och skapa förståelse för grundläggande teorier om läs- och skrivutveckling i olika åldrar, med fokus på den fortsatta läs- och skrivutvecklingen(årskurs 4-6). Studenterna ska också tillägna sig kunskaper om skönlitteratur och andra medietexter och deras betydelse för barns språkliga utveckling. Vidare syftar kursen till att studenterna ska tillägna sig sådana insikter att de kan använda skönlitteratur, berättande och drama inom ramen för sammanhängande kunskapskontexter.
Innehåll
I kursen behandlas svenskämnets traditioner, historia och utveckling. Vidare studeras språk, språkutveckling, och olika sätt att socialiseras in i skriftspråklighet. I kursen behandlas också olika ämnesuppfattningar och för ämnesområdet centrala ämnesdidaktiska begrepp och olika sätt att se på läs- och skrivundervisningen i en kulturellt heterogen skola.
Kursen handlar även om hur man som pedagog kan skapa en språkutvecklande skolmiljö där lekens, berättandets och skönlitteraturens och andra texters språk- och kunskapsutvecklande potential beaktas för att möta barn med olika förutsättningar och behov. I kursen läses olika texter och i dialog med andra tolkar och diskuterar studenten dessa. Hur olika texter kan användas, främst i förskoleklass och skola (F-3) diskuteras.
Barns- och ungas muntliga och skriftliga textproduktion i ett första- och andraspråksperspektiv och bedömning av denna diskuteras.
I kursen ingår processorienterat skrivande som en del i det egna lärandet. I kursen bearbetas och fördjupas också studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- med utgångspunkt i grundläggande drag i svenskämnets utveckling presentera några svenskdidaktiska teorier och centrala ämnesdidaktiska begrepp samt relatera och problematisera dessa till den tidiga läs- och skrivundervisningen i en kulturellt heterogen skola
- tillämpa lekens, berättandets och skönlitteraturens språk- och kunskapsutvecklande potential genom drama för att stimulera barns fantasi, kreativitet och skapande, samt för att stödja varje barns läs- och skrivutveckling
- i dialog med andra tolka, analysera och diskutera skönlitteratur och andra elevnära texter för barn
- redogöra för vad som avses med språk, språkutveckling och modersmålets betydelse för språk- och kunskapsutveckling samt kunna resonera om förhållandet mellan språkutveckling, kunskapsutveckling och personlig utveckling
- med utgångspunkt i språkvetenskaplig teori beskriva och analysera barns och ungas läs- och skrivutveckling i ett första- och andraspråkperspektiv och resonera kring hur man kan följa, stödja och bedöma denna utveckling.
- använda samtal och processorienterat skrivande i det egna lärandet och kunna omsätta detta till arbete med elevers lärande
Arbetsformer
Kursen innehåller varierade arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, handledning m.m. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Bedömningsformer
Examinationen sker i tre delar.
En första del av bedömningen består av att studenten utgår från dokumenterade fältstudier av svenskundervisning i de tidiga skolåren. Studenterna redogör för och problematiserar sina klassrumsobservationer i en parvis genomförd skriftlig text där de tillämpar de ämnesdidaktiska teorier som de tagit till sig genom litteraturläsning, diskussioner och föreläsningar.
En andra del av bedömningen utgörs av en planering i grupp av en sammanhållen undervisningskontext där leken, fantasin, berättandet och samspelet dem emellan samt olika texters språk- och kunskapsutvecklande potential beaktas. Studenterna redovisar också de didaktiska och metodiska val som gjorts utifrån några för kursen relevanta teorier. Uppgiften presenteras skriftligt och genom drama.
Den tredje delen av bedömningen är en individuell skriftlig text som utgår från studenternas individuella läsjournaler, där studenten resonerar kring sambandet mellan språk, kultur och identitet. I texten ska studenten ge exempel på hur man som pedagog stödja elevers muntliga och skriftliga språkproduktion i ett första- och andraspråksperspektiv och resonera kring bedömning av denna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hela kursen
Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. (2007) Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, www.skolverket.se (119 s.)
Björk, Maj & Liberg, Caroline (1996). Vägar in i skriftspråket – tillsammans och på egen hand. Stockholm: Natur och Kultur (260 s)
Chambers, Aidan (1998). Böcker inom oss. Om boksamtal. Stockholm: Rabén & Sjögren (170 s.)
Dahl, Karin (1999). Från färdighetsträning till språkutveckling I: Thavenius, Jan (red.) Svenskämnets historia. Lund: Studentlitteratur (55 s.)
Ewald, Annette (2007) Läskulturer: lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola (valda delar, ca 150 s.)
Hessel, Agnéta & Ekberg, Camilla (red.) (2011). Nya perspektiv ger möjligheter. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola. Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2043/12681 (ca 20 sidor
Lindstedt, Inger (2002). Textens hantverk: om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur
Magnusson, Kerstin, Malmgren, Gun & Nilsson, Jan, (2010). På liv och död. Ett temaarbete i grundskolans mellanår. Malmö: Malmö Högskola, Lärarutbildningen. Rapport (150 s.)
Malmgren, Lars-Göran (1996). Svenskundervisning i grundskolan. Lund. Studentlitteratur. (70 s.)
Nilsson, Jan (2007) Tematisk undervisning. Lund: Studentlitteratur (240 s.)
Nordin-Hultman, Elisabeth (2008). Dags för en ny synvända. Pedagogiska magasinet 2/08.
Rasmusson, Viveka & Erberth, Bodil (2007) Undervisa i pedagogiskt drama. Lund: Studentlitteratur (kap 1-5.)
Språk- och kunskapsutveckling [Elektronisk resurs] : för barn och elever med annat modersmål än svenska. (2010). Stockholm: Skolinspektionen. Tillgänglig på Internet: http://www.skolinspektionen.se/Documents/Kvalitetsgranskning/sprak-kunskapsutveckling/kvalgr-sprakutv-slutrapport.pdf?epslanguage=sv
Wagner, Ulla (2004). Samtalet som grund – om den första skriv- och läsutvecklingen. Stockholm: Bonniers (150 s.)
Kompendium, textanalys
Kursplaner i svenska, svenska som andraspråk
Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 500 s., tillkommer
Referenslitteratur
Eskild, Hilde & Hambro, Benedicte (2005). Snick och snack: en praktisk bok om muntligt berättande. 1. uppl. Stockholm: Liber (192 s)
Fast, Carina (2001). Berätta!: inspiration och teknik. Stockholm: Natur och Kultur (134 s)
Kåreland, Lena (2009). Barnboken i samhället. Lund: Studentlitteratur(182 s.)
Referenslitteratur
Eskild, Hilde & Hambro, Benedicte (2005). Snick och snack: en praktisk bok om muntligt berättande. 1. uppl. Stockholm: Liber (192 s)
Fast, Carina (2001). Berätta!: inspiration och teknik. Stockholm: Natur och Kultur (134 s)
Kåreland, Lena (2009). Barnboken i samhället. Lund: Studentlitteratur(182 s.)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.