Kursplan våren 2020
        
    
        Kursplan våren 2020
    
    Benämning
            Professionsutveckling på vetenskaplig grund
        Engelsk benämning
            Scientific-based Professional Development
        Kurskod
            LL716P
        Omfattning
            15 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle
        Fastställandedatum
            2018-08-09
        Gäller från
            2018-08-09
        Behörighetskrav
            Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare enligt Förordning SFS nr 2011:689.
Utbildningsnivå
    Avancerad nivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            AXX  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare enligt Förordning SFS nr 2011:689.
        Syfte
        Kursen syftar till att studenterna utifrån vetenskaps- och professionsteori ska kunna reflektera över läraryrkets utmaningar. Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att identifiera frågor och problem i den pedagogiska verksamheten samt utifrån aktuell forskning och olika teorier identifiera och analysera utvecklingsmöjligheter i lärarprofessionen.
Innehåll
        I kursen kopplas vetenskapsteori och professionsteori till kursdeltagarnas yrkeserfarenhet. I kursen betonas lärarens ansvar att tillsammans med andra lärare planera, utveckla och reflektera över pedagogisk verksamhet på vetenskaplig grund. I arbetet med att planera ett forskningsprojekt för relevant undervisning/verksamhet ges studenterna tillfälle att reflektera över yrkesuppdragets innebörd. Vidare utvecklas förmågan att avgränsa ett problemområde för lärarprofessionen.
En del av kursen är verksamhetsförlagd, och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens innehåll genom att utarbeta en forskningsplan.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt granska den egna undervisningspraktiken och lärarprofessionen i förhållande till teorier om lärande
 - urskilja, analysera och värdera forskningsprocessens olika delar utifrån vetenskapliga principer
 - formulera en avgränsad och för lärarprofessionen central fråga samt söka och sammanställa relevanta källor för att belysa frågan ur olika perspektiv
 - planera en undersökning i den egna undervisningen.
 
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt arbete, grupparbeten, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med andra kursdeltagare och lärare genom att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade kunskapsutbyten och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts även ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
        Kursen examineras såväl skriftligt som muntligt. Den skriftliga examinationen sker genom att en eller flera omfattande texter skrivs. Den muntliga examinationen sker antingen vid webseminarier eller campusseminarier.
Examinationen omfattar tre delar. Fösta delen examinerar delar av lärandemål 1 och del 2.
Andra delen examinerar delar av lärandemål 1
Tredje delen examinerar lärandemål 3 och 4.
En samlad bedömning görs av de tre uppgifterna.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Brante, Thomas, (2014). //Den professionella logiken//. Liber: Stockholm. (384 s.)
Rienecker, Lotte, (2003). //Problemformulering//. Liber: Malmö. (59 s.)
Timperley, Helen, (2015). //Det professionella lärandets inneboende kraft//, Lund: Studentlitteratur. (179 s.)
Patel, Runa & Davidson, Bo (2011) Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning, Lund: Studentlitteratur. (136 s.)
//Vetenskapsrådet (2008). //Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning//. Tillgänglig via ////www.vr.se//// (17 s.)//
Vetenskapliga artiklar tillkommer. Skolverket (2013). Forskning för klassrummet. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet//. Tillgänglig via ////http://www.skolverket.se/publikationer//// (93 s.)//
Vetenskapsrådet (2008). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning//. Tillgänglig via www.vr.se (17 s.)
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma.
Kursvärdering
        Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.