Kursplan våren 2024
        
    
        Kursplan våren 2024
    
    Benämning
            Lärarprofessionen och skolväsendets utveckling, organisering och styrning
        Engelsk benämning
            The Teaching Profession and the School System's Development, Organization and Governance
        Kurskod
            LL271P
        Omfattning
            7.5 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för utbildningar för verksamma inom skolprofession
        Fastställandedatum
            2023-12-04
        Gäller från
            2024-01-15
        Behörighetskrav
            Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1N  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
        Syfte
        Kursen syftar till att studenten utvecklar sina kunskaper om skolverksamhetens och lärarprofessionens framväxt och förändring samt hur skolväsendet och yrkesrollen organiseras och regleras idag.
Innehåll
        Kursen genomförs i två delar. Den första delen behandlar skolväsendets och lärarprofessionens framväxt och förändring. Relationen mellan utbildningspolitik, läroplan och skolverksamhet studeras utifrån läroplansteori och andra relaterade teorier. Den andra delen behandlar hur skolverksamhet och lärares arbete organiseras, styrs och regleras idag. Skolans verksamhet studeras i relation till styrdokument och idémässiga traditioner. Läraruppdraget diskuteras i relation till skolans kunskapsuppdrag, värdegrund, skolkultur och traditioner. Fråga om makt- och ansvarsfördelning mellan olika nivåer och aktörer uppmärksammas och belyses.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• redogöra för huvuddragen i lärarprofessionen och skolväsendets historia i förhållande till samhälleliga förändringar (1)
• redogöra för och kritiskt granska relationen mellan utbildningspolitik och läroplan ur ett läroplansteoretiskt och internationellt perspektiv (2)
• förklara och kritiskt granska hur skolan och lärararbetet idag regleras, styrs och organiseras på olika nivåer (3)
• analysera relationen mellan den lokala skolorganisationen, styrdokument, dess idémässiga sammanhang samt läraruppdraget i relation till skolans kunskapsuppdrag och värdegrund. (4)
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter.
Bedömningsformer
        Prov 1: Individuell skriftlig inlämningsuppgift (Individual Written Assignment), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Individuell inlämningsuppgift och seminarium (Individual Written Assignment and Seminar), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Kurslitteratur
            Dahlstedt, Magnus & Olson, Maria (2013). Utbildning, demokrati, medborgarskap. Malmö: Gleerups. Kap 1-6. (160 s.)
Larsson, Esbjörn & Westberg, Johannes (2019). Utbildningshistoria: en introduktion. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1-7, 10, 21-28. (288 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (2020). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (Fjärde utgåvan). Stockholm: Natur och kultur. Kap. 1-6, 8, 18-20. (320 s.)
Schött, Kristina (red.) (2015). Studentens skrivhandbok. (Tredje upplagan). Stockholm: Liber. (185 s.)
Skollag (2010:800). Stockholm: Regeringskansliet.
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022.
Vetenskapliga artiklar och mindre omfattande litteratur kan tillkomma.
Kursvärdering
        Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).