Avancerad nivå
Examen på grundnivå eller motsvarande samt grundläggande behörighet för högskolestudier i Sverige
Inget huvudområde
Kursen utgör en del av den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen omfattande 15 hp som anordnas vid Malmö universitet.
Syftet med kursen är att kursdeltagaren ska utveckla sin förmåga att utforma, genomföra och utvärdera olika former av examination och bedömning.
Kursen fokuserar på bedömning och examination som en del av lärande och undervisning i högre utbildning, i relation till uppdraget som lärare och till myndighetsutövning. I kursen behandlas teorier om examination och bedömning. Kursen ger även en grund för deltagaren att utveckla olika examinations- och bedömningsformer.
Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna
- beskriva och motivera val av olika former för bedömning och examination
- upprätta en plan för bedömning och examination inom en kurs (eller motsvarande) som är i linje med lärandemålen
- diskutera och problematisera valda bedömnings- och examinationsformer utifrån relevanta teorier
Studierna sker både individuellt och i grupp och bygger på kollegial respons och granskning. Arbetsformerna varierar mellan kollaborativa seminarier, workshops och litteraturstudier. Malmö universitets lärplattform används.
Skriftlig inlämningsuppgift. Examinationen innebär att kursdeltagaren presenterar en plan för bedömning med tillhörande text som visar hur deltagaren har nått målen.
Forskningslitteratur inom bedömning och högskolepedagogik väljs i samråd med kursansvarig. (ca 700 sidor).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Tematisk högskolepedagogik, bedömning