EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Gäller från 2024-09-02

Kursplan, gäller från 2024-09-02

Benämning

Thematic University Pedagogy, Assessment

Engelsk benämning

Thematic University Pedagogy, Assessment

Kurskod

HP605A

Omfattning

5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2024-09-02

Inrättandedatum

2008-03-20

Fastställandedatum

2024-04-16

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Examen på grundnivå eller motsvarande samt grundläggande behörighet för högskolestudier i Sverige

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen utgör en del av den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen omfattande 15 hp som anordnas vid Malmö universitet.

Innehåll

Syftet med kursen är att kursdeltagaren ska utveckla sin förmåga att utforma, genomföra och utvärdera olika former av examination och bedömning. Kursen fokuserar på bedömning och examination som en del av lärande och undervisning i högre utbildning, i relation till uppdraget som lärare och till myndighetsutövning. I kursen behandlas teorier om examination och bedömning. Kursen ger även en grund för deltagaren att utveckla olika examinations- och bedömningsformer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna - beskriva och motivera val av olika former för bedömning och examination - upprätta en plan för bedömning och examination inom en kurs (eller motsvarande) som är i linje med lärandemålen - diskutera och problematisera valda bedömnings- och examinationsformer utifrån relevanta teorier

Arbetsformer

Studierna sker både individuellt och i grupp och bygger på kollegial respons och granskning. Arbetsformerna varierar mellan kollaborativa seminarier, workshops och litteraturstudier. Malmö universitets lärplattform används.

Bedömningsformer

Skriftlig inlämningsuppgift. Examinationen innebär att kursdeltagaren presenterar en plan för bedömning med tillhörande text som visar hur deltagaren har nått målen.

Kurslitteratur

Forskningslitteratur inom bedömning och högskolepedagogik väljs i samråd med kursansvarig. (ca 700 sidor).

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt. Svenskt kursnamn: Tematisk högskolepedagogik, bedömning