Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Benämning

Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik

Engelsk benämning

Childhood and Education: Nature science, Technology and Didactics

Kurskod

FO257A

Omfattning

12 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2022-10-26

Gäller från

2023-01-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO256A Barndom och lärande: Matematik och didaktik (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling i relation till undervisning i förskolan.

Innehåll

I kursen studeras naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling med relevans för förskolans verksamhet. Med hjälp av ämneskunskaper och ett ämnesdidaktiskt språk diskuteras och problematiseras lekens betydelse för barns lärande inom naturvetenskap och teknik. Inom ramen för verksamhetsintegrerade dagar genomför studenten undervisning i naturvetenskap och teknik med utgångspunkt i pragmatisk teori på partnerförskolor.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för ämnesspecifika fenomen, begrepp och samband inom naturvetenskap och teknik
2. Kommunicera och resonera om naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling med ett ämnesdidaktiskt språk
3. Diskutera lekens betydelse för barns lärande inom naturvetenskap och teknik
4. Utveckla, analysera och värdera undervisning inom naturvetenskap och teknik med utgångspunkt i pragmatisk teori

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av exkursioner, studiebesök, laborationer, undersökningar, gestaltningar, grupparbeten, responsarbeten, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Exam), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Portfolio (Portfolio), 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 2, 3 och 4.
För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på Prov 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Rosberg, Maria & Thulin, Susanne (2020). Naturvetenskapens bärande idéer. 2:a uppl För förskollärare. Malmö: Gleerups förlag (245 s)
Att förändra vår värld: Agenda 2030 för hållbar utveckling (2016). Stockholm: Regeringskansliet (38 s) (tillgänglig på Canvas)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Riga: Norstedts (160 s)
Hedefalk, Maria (2014). Förskola för hållbar utveckling. Förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling. Uppsala: Uppsala universitet (110 s) (tillgänglig på Canvas)
Lundegård, Iann & Caiman, Cecilia (2019). Didaktik för naturvetenskap och hållbar utveckling. Fem former för demokratiskt deltagande. NorDiNa, 15(1), 2019, s. 38-53 (15 s) (tillgänglig på internet)
Löf, Camilla (2020). Pragmatiskt informerat undervisningsupplägg med värden i fokus. I Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 301-359) (59 s)
Nilsson, Karin & Dahlbeck, Per (red.) (2018). Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik. Lund: Studentlitteratur (117 s)
Olanders, Marit (red.) (2022). Hållbarhet och egenmakt i förskolan. Lund: Studentlitteratur (156 s)
Sundberg, Bodil, Areljung, Sofie, Due, Karin, Ottander, Christina & Tellgren, Britt (2020). Förskolans naturvetenskap i praktiken. 2 uppl. Malmö: Gleerups (170 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma via Canvas.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.