Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik
Engelsk benämning
Childhood and Education: Nature science, Technology and Didactics
Kurskod
FO257A
Omfattning
12 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-10-26
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO256A Barndom och lärande: Matematik och didaktik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling i relation till undervisning i förskolan.
Innehåll
I kursen studeras naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling med relevans för förskolans verksamhet. Med hjälp av ämneskunskaper och ett ämnesdidaktiskt språk diskuteras och problematiseras lekens betydelse för barns lärande inom naturvetenskap och teknik. Inom ramen för verksamhetsintegrerade dagar genomför studenten undervisning i naturvetenskap och teknik med utgångspunkt i pragmatisk teori på partnerförskolor.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för ämnesspecifika fenomen, begrepp och samband inom naturvetenskap och teknik
2. Kommunicera och resonera om naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling med ett ämnesdidaktiskt språk
3. Diskutera lekens betydelse för barns lärande inom naturvetenskap och teknik
4. Utveckla, analysera och värdera undervisning inom naturvetenskap och teknik med utgångspunkt i pragmatisk teori
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av exkursioner, studiebesök, laborationer, undersökningar, gestaltningar, grupparbeten, responsarbeten, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Exam), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Portfolio (Portfolio), 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 2, 3 och 4.
För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på Prov 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Rosberg, Maria & Thulin, Susanne (2020). Naturvetenskapens bärande idéer. 2:a uppl För förskollärare. Malmö: Gleerups förlag (245 s)
Att förändra vår värld: Agenda 2030 för hållbar utveckling (2016). Stockholm: Regeringskansliet (38 s) (tillgänglig på Canvas)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Riga: Norstedts (160 s)
Hedefalk, Maria (2014). Förskola för hållbar utveckling. Förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling. Uppsala: Uppsala universitet (110 s) (tillgänglig på Canvas)
Lundegård, Iann & Caiman, Cecilia (2019). Didaktik för naturvetenskap och hållbar utveckling. Fem former för demokratiskt deltagande. NorDiNa, 15(1), 2019, s. 38-53 (15 s) (tillgänglig på internet)
Löf, Camilla (2020). Pragmatiskt informerat undervisningsupplägg med värden i fokus. I Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 301-359) (59 s)
Nilsson, Karin & Dahlbeck, Per (red.) (2018). Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik. Lund: Studentlitteratur (117 s)
Olanders, Marit (red.) (2022). Hållbarhet och egenmakt i förskolan. Lund: Studentlitteratur (156 s)
Sundberg, Bodil, Areljung, Sofie, Due, Karin, Ottander, Christina & Tellgren, Britt (2020). Förskolans naturvetenskap i praktiken. 2 uppl. Malmö: Gleerups (170 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma via Canvas.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.