Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2022-08-29

Kursplan med gällandedatum 2022-08-29

Benämning

Ingenjörsprojekt med programvaruteknik

Engelsk benämning

Engineering Project with Software Engineering

Kurskod

DA298A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2022-03-07

Fastställandedatum

2022-03-07

Gäller från

2022-08-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

DA339A Objektorienterad programmering (15 hp)
DA343A Objektorienterad programutveckling, trådar och datakommunikation (7,5 hp)
DA393A Systemutveckling och projekt för ingenjörer (15 hp)
Samt 22,5 hp från kurser på andra läsåret på högskoleingenjörsprogrammet i Datateknik och mobil IT, där minst 3,5hp ifrån vardera av kurserna DA267A (7,5 hp), DA382A (7,5 hp), samt DA383A (7,5 hp) ska ingå.
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen DA382A Distribuerade intelligenta system.
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Datateknik.

Syfte

Studenten skall genom att tillämpa ämneskunskaper utveckla en fördjupad förståelse för det datatekniska ämnesområdet och lämpliga arbetsmetoder. I kursen utvecklar och programmerar studenten ett inbyggt system som del av en produkt som konstrueras i projektgrupper. Studenten utvecklar fördjupad förståelse för och erfarenhet av professionellt arbete i ett verklighetsförankrat ingenjörsprojekt.
Kursen syftar även till att studenten fördjupar tidigare kunskaper i programmering, analys och design samt projektarbete. Kursen behandlar programvarukonstruktion ur ett tekniskt perspektiv med fokus på arkitektur, testning (verifiering och validering).

Innehåll

Kursen innehåller projektarbete med tillämpning av ämneskunskaper i projekt som drivs enligt principer inom programvaruteknik
Kursen innehåller följande moment:
  • Teknisk problemlösning och lösningsutvärdering
  • Strukturerad och iterativ programvaruutveckling
  • Projektplanering
  • Design och användning av arkitekturer och komponentbaserad utveckling
  • Testning av programvaras kvalitet och tillförlitlighet
  • Vidareutveckling och återanvändning av programvarukomponenter

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • redogöra för samspelet mellan programvara och maskinvara och dess roll inom produktutveckling
  • redogöra för några strukturerade metoder för utveckling av datorbaserade system och kunna prioritera i valet mellan dessa
  • tolka lämpliga mätetal med avseende på programvarans kvalitet
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • visa förmåga samarbeta i en projektgrupp
  • hantera problemformuleringar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar
  • planera och med adekvata, iterativa metoder utveckla och testa (verifiera och validera) programvara inom givna ramar
  • muntligt och skriftligt presentera resultat från projektarbetet och kunna diskutera, förklara och försvara framlagd information, problem och slutsatser i dialog med olika grupper
  • välja lämpliga arkitektoniska modeller utifrån kravspecifikationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
  • kunna kritiskt granska och analysera rapporter och under seminarier bidra med nya perspektiv
  • kunna göra värderingar om möjligheter och begränsningar för föreslagna programvarulösningar.
  • Kunna identifiera, exemplifiera och tillgodose sitt behov av ytterligare kunskap under projektets gång.

Arbetsformer

Föreläsningar, gruppseminarier, grupphandledning och projektarbete samt självstudier.
Gruppindelning och tilldelning av projektuppgifter kan ske baserat på tidigare tagna kurser som anses behövas för att kunna lösa uppgiften.

Bedömningsformer

Examination sker i form av kontinuerliga muntliga och skriftliga redovisningar - individuellt och i grupp. Betygsättningen avser såväl den ämnesinriktade som den integrerade delen av projektarbetet. Dessa bedöms både utifrån projektarbetets slutresultat och hur projektet bedrivits som process. Aktivt deltagande på gruppseminarier, gruppvis inlämning av olika skriftliga rapporter samt en kontinuerlig dokumentation av individuella bidrag och reflektioner i form av projektanteckningar ingår i examinationen.
Bedömningsformerna består av
  • gruppseminarier 3 hp,
  • skriftliga inlämningar 7 hp, och
  • projektarbete 5 hp
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget 3 av studentens måluppfyllelse av kursens samtliga lärandemål.
Betyg över 3 baseras på ett vägt medelvärde av betygen på respektive lärandemål och där även antal poäng i respektive bedömningsform vägs in.
Måluppfyllelsen bedöms med hjälp av en bedömningsmatris, som tillhandahålls av kursansvarig lärare.

Kurslitteratur

  • Abrahamsson, Per (2009), Systematisk Produktutveckling, R & D management, Höör.
  • Andersen, Erling S. & Schwencke, Eva (2013). Projektarbete: en vägledning för studenter. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
  • Bass, L.: Clements, P.: Katzman, R. Software Architecture in Practice. Addison-Wesley, 3:e utgåvan, 2012
  • Björklund, Maria & Paulsson, Ulf (2012). Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur
  • Myers, G.: Badgett, T.: Sandler,C. The Art of Software Testing. John Wiley & Sons, 3:e utgåvan, 2011
  • Pahl, Gerhard & Wallace, Ken (red.) (2007). Engineering design: a systematic approach. 3rd ed. Berlin: Springer (finns som e-bok)
Studenten förväntas också söka, värdera och använda relevant litteratur på egen hand.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.