Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
Genomförande
Tandteknikerutbildningen består av sex terminskurser som vardera omfattar 30 högskolepoäng. Terminskurserna sker i en fastställd ordning.
Studierna bedrivs som heltidsstudier på dagtid. Det är således svårt att förena studierna med andra studier eller förvärvsarbete på dagtid.
Kompetens
En tandtekniker skapar tandersättningar som till exempel kronor, broar, helproteser och tandställningar i olika material till patienter. Det är ett kvalificerat medicintekniskt yrke med begränsad patientkontakt. Det är ett kreativt, stimulerande yrke där du skapar samtidigt som du hjälper en patient till ett estetiskt leende och välfungerande bett.
Utbildningen ger den studerande möjlighet att utveckla kompetens att verka som tandtekniker genom att tillägna sig kunskaper, färdigheter och förhållningssätt. Kompetens innebär bland annat att man tillsammans med vårdgivare kan fatta beslut och lösa tandtekniska problem Eftersom det är en snabb utveckling inom yrket och inom tandvård krävs förmåga att kunna fatta odontologiska beslut baserat på vetenskaplig grund, självständigt kunskapssökande och livslångt lärande. En sådan kompetens innebär att den studerande skall kunna identifiera sitt inlärningsbehov, kritiskt välja, värdera och använda olika informationskällor och utvärdera sitt lärande i förhållande till behovet och omsätta det i praktiken.
Programinnehåll
Utbildningen bedrivs enligt den pedagogiska principen utmaningsbaserat lärande, vilket innebär att studierna baseras på fallstudier utifrån olika tandvårdssituationer som relaterar till kursens tema och angivna mål.
Undervisningen ges i form av gruppträffar, demonstrationer, färdighetsträning i utbildningslaboratoriet, verksamhetsförlagd utbildning, seminarier, föreläsningar, efterläsningar, kliniska pass med interprofessionellt lärande i fokus samt självstudier (eget arbete). Under gruppträffarna bearbetas olika fall som utgör utgångspunkt för lärandet. Övriga lärandeaktiviteter är synkroniserade med fallen. Studenterna har själva huvudansvaret för att uppnå avsedd kompetens och har frihet att välja kunskapskällor, vilket förbereder för ett livslångt lärande. Teoretiska studier kombineras med praktisk färdighetsträning på dentallaboratorier under hela studietiden.
Under de tre första terminerna ges undervisning i odontologiska ämnen med tyngdpunkt på tandanatomi, dentala material och protetik. Den fjärde och femte terminen utgörs av praktikstudier med färdighetsträning på verksamhetsförlagd praktikplats som sökes av den studerande, vilket kan innebära resor och kostnader. Dessa studier kan med fördel förläggas utomlands enligt en särskilt upprättad individuell studieplan.
Under sjätte terminen sker en fördjupning av kunskaperna och en progressiv utveckling av de studerandes kompetens, genom att problem och sammanhang med tilltagande komplexitet introduceras. Den vetenskapliga strimman löper under hela utbildningen. Studenterna genomför ett vetenskapligt självständigt arbete (examensarbete, 15 hp), främst under den sista terminen. Detta redovisas såväl muntligt som skriftligt.
I högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9 §) anges att:
"Den grundläggande högskoleutbildningen skall ge studenterna
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, samt
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.”
Tandteknikerexamen
Vidare anges i högskoleförordningen (SFS 1993:100, ändring SFS 2006:1053, bilaga 2, Examensordning) följande mål för tandteknikerexamen:
Omfattning
Tandteknikerexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng.
Mål
För tandteknikerexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som tandtekniker.
Kunskap och förståelse.
För tandteknikerexamen skall studenten:
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa kunskap om relevanta metoder inom området och om odontologiska behandlingsprinciper, och
- visa kunskap om och förståelse för produkter och material som används inom tandvården och deras påverkan på allmänhälsan, munhälsan och miljön.
Färdighet och förmåga
För tandteknikerexamen skall studenten:
- visa sådan färdighet och förmåga som krävs för att framställa olika typer av tandtekniska arbeten som används inom tandvården,
- visa förmåga att bedöma och utvärdera kvaliteten på tandtekniska arbeten, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information och att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tandteknikerexamen skall studenten:
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt och därmed värna om och respektera patientens behov,
- visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Kandidatexamen i odontologi med inriktning mot tandteknik
Vid Odontologiska fakulteten, Malmö universitet, kombineras tandteknikerexamen med kandidatexamen i odontologi med inriktning mot tandteknik varvid nedanstående mål skall uppnås:
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För tandteknikerexamen och kandidatexamen i tandteknik skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.
Övrigt
För tandteknikerexamen skall också de preciserade krav gälla som varje universitet/högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
Lokala mål
För tandteknikerexamen samt kandidatexamen i tandteknik vid odontologiska fakulteten, Malmö universitet gäller följande lokala mål i tillägg till ovan beskrivna mål:
Studenten skall:
- kunna möta förändringar i kompetensprofilen mellan tandläkare och tandtekniker med kompetens att kritiskt granska nya produkter och processer baserat på vetenskaplig grund,
- ha god förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation och förståelse för den kliniska arbetsprocessen och patientens behov och förutsättningar
- ha goda insikter i kvalitetsarbete och kvalitetssäkring,
- kunna förklara sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner och deras påverkan på allmänhälsan, munhälsan och miljön.
Efter genomfört utbildningsprogram är examensfordringarna för tandteknikerexamen samt odontologie kandidatexamen i tandteknik uppfyllda. Malmö universitet utfärdar examensbevis efter ansökan.
För examina anges den engelska översättningen Bachelor of Science in Dental Technology, BScDT.
Prov och bedömning
Till varje kurs finns en examinationsansvarig som utses av Utbildningsnämnden. Examinationsansvarig och examinationsgruppen ansvarar för planering och genomförande av examinationen.
Examinationsformerna framgår av respektive kursplan.
Som betyg förekommer godkänd och underkänd.
Student som underkänts i tentamen för visst teoretiskt provmoment eller del av kurs, ges möjlighet till två omtentamina under samma läsår på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registrering på kursen Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Beslut om möjligheten att gå om en kurs fattas i enlighet med 1 kap 4 § högskolelagen (SFS 1992:1434).
Krav för tillträde till ny kurs
För tillträde till terminskurs 3 skall samtliga teoretiska och praktiska provmoment från terminskurs 1 vara godkända.
För tillträde till terminskurs 4 skall samtliga teoretiska och praktiska provmoment från tidigare terminer vara godkända. För tillträde till terminskurs 6 skall samtliga teoretiska och praktiska prov från tidigare terminer vara godkända. Avsteg från detta kan endast göras inför terminskurs 3.
Beslut om dispens fattas av kurs- och programansvarig.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap 6–8§.
Studieortsbyte
Observera att olika universitet kan ha olika upplägg av studierna, varför svårigheter kan uppstå vid byte av studieort.
Den som önskar byta studieort måste ha godkända kurser och tentamina från samtliga kurser från den tidigare studieorten. Byte av studieort medges i mån av lediga kursplatser där kursplacering kan bli aktuell.
Internationalisering
Student har möjlighet att förlägga sin praktikstudieperiod utomlands.
Övergångsregler
Beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.