Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Fokus för programstudierna är att undersöka och skapa en analytisk förståelse av visuella uttrycksformer, som grund för att själv kunna utforma visuell kommunikation. Ämnet visuell kommunikation innefattar både analys av bilder och visuella budskap visuella budskap i sig själva, och undersökning av visuella budskap som inslag i de miljöer och situationer som människor möter i vardagen: från analys av enstaka visuella artefakter och design till förståelse av visuell kommunikation som infrastruktur i dagens informationstäta samhälle.
Huvudämnet visuell kommunikation bygger på dialog mellan praktiskt gestaltande och teori. Genom att förstå samspelet mellan människor och visuella budskap samt genom att kunna sätta visuella budskap i en historisk och social kontext blir studenterna bättre på att själva utforma visuell information.
Studenterna utvecklar färdigheter i rörlig bild, fotografi och teckning som grund för att arbeta med frågor kring marknadskommunikation, pedagogik och samhällsinformation.
Text har under sekler varit den dominerande formen för medierad visuell kommunikation. Idag finns tack vare den tekniska utvecklingen många nya möjligheter att kommunicera visuellt; i rörlig bild, fotografi, teckning eller i olika kombinationer av uttryck, så som animation. Den utvecklingen gör det viktigt att genomlysa underliggande budskap, maktaspekter och sociala hållbarhetsperspektiv, eftersom vi alla exponeras för och använder visuell kommunikation i växande kvantiteter.
Studenterna lär sig att arbeta med retorik, berättande och kommunikation genom visuella medel utifrån olika samhällsvetenskapliga, estetiska och humanistiska teoretiska utgångspunkter. De gestaltande delarna av programinnehållet examineras genom olika former av medieproduktioner.
Efter examen kan studenterna arbeta som visuella kommunikatörer inom olika typer av organisationer, till exempel på informations- och marknadsavdelningar, medieföretag eller kommunikationsbyråer. Studenterna kommer att lära sig sätta sitt eget arbete i relation till branschens villkor.
Utbildningen ger studenterna en bred visuell kommunikationskompetens kombinerad med kunskaper inom marknadskommunikation och organisation och ger dem också möjlighet att skapa sin egen specialisering. En viktig del av ämnet är att undersöka effekterna av visuella budskap, och undervisningen bygger på att studenterna både utformar visuella budskap och undersöker vilka konsekvenser de kan få för mottagarna. Studenterna lär sig behärska tekniska aspekter samt att förstå hur man skapar ett narrativ och berättar en berättelse – visuell storytelling – genom att teckna, fotografera eller skapa rörlig bild.
Bland centrala frågor som ges utrymme finns identitet, makt och representation, jämställdhet, mångfaldsfrågor, visuell dokumentation (skisser, digitalfoto och video), etiska aspekter, upphovsrätt samt målgruppsanpassning.
Programmet omfattar 180 högskolepoäng (hp). Den fjärde terminen finns möjlighet till valbarhet och fördjupning inom en visuell utrycksform – det är framförallt under den terminen som studenterna har möjllighet att specialisera sig inom olika områden. Den femte terminen är helt valbar och öppen för internationellt utbyte eller praktik. Efter utbildningen ska studenten ha förvärvat totalt minst 180 hp varav minst 120 hp med successiv fördjupning inklusive examensarbete inom huvudområdet visuell kommunikation.
Kurser inom programmet listas nedan under rubriken innehåll.
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
1. Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om området visuell kommunikations vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom ämnet, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
2. Visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
3. Visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
4. Visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
5. Visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
6. Visa förmåga att inom huvudområdet visuell kommunikation göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
7. Visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
8. Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Lokala examensmål
9. För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng genom att visa förmåga och färdighet att utveckla och fullfölja en medieproduktion inom visuell kommunikation utifrån givna produktionsramar och som är kopplat till en problemformulering. Medieproduktionen sammanfattas även skriftligt i form av en designdokumentation där arbetet sätts i förhållande till befintlig kunskap inom området.
Kandidatexamen med huvudområde visuell kommunikation
Degree of Bachelor with a major in Visual Communication.
Kravet för kandidatexamen i Visuell kommunikation är totalt 180 hp i avslutade kurser, varav 120 hp med successiv fördjupning inom huvudområdet, inklusive kandidatuppsats 15 hp samt ett självständigt examensarbete 15 hp.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.