Avancerad nivå
Studie- och yrkesvägledarexamen eller motsvarande, med ett självständigt arbete om 15 hp.
Syftet med magisterprogrammet är att 1) studenten ska fördjupa sina kunskaper inom området karriärutveckling, 2) att programmet ska ge behörighet för forskarutbildning, 3) stärka ett analytiskt och problematiserande förhållningsätt till studie- och yrkesvägledning, samt 4) ge en praktisk fördjupning inom området och ge möjlighet för ett ökat ledarskapsansvar. Programmet är upplagt utifrån en progression från ett mer generellt och samhälleligt perspektiv mot tillämpad kunskap utifrån ett perspektiv där individ och samhällsnivå knyts samman.
Programmet innehåller de två kurserna Karriärövergångar ur ett samhälls- och organisationsperspektiv, 7,5 hp och Karriärlärande i utbildning och arbetsliv, 7,5 hp. Båda dessa kurser är breda samhällsorienterande kurser som inriktar sig på och fördjupar speciella problemområden inom fältet.
I kursen Karriärövergångar används samhälls- och organisationsperspektiv för att tolka ungdomars och vuxnas övergångar mellan utbildningar och arbeten. I kursen Karriärlärande dras perspektivet ner från samhällsnivå till individnivå. I kursen behandlas teorier och begrepp om individers lärande om karriärer ur ett livsloppsperspektiv. I kursen Perspektiv på professionella samtal i karriärutveckling, 15 hp finkalibreras perspektiven ytterligare då samtalsmetoder studeras. I kursen utvecklas både teoretisk och vetenskaplig förståelse samt kritiska perspektiv, men tränar även studentens praktiska tillämpning av metoderna. Sammantaget kan sägas att dessa kurser går från ett brett generellt och samhälleligt perspektiv mot tillämpad kunskap utifrån ett perspektiv där individ och samhällsnivå knyts samman. Varje kurs börjar med en kort summering av föregående kurs och en förklaring av hur kunskaperna på den föregående kursen kommer att bilda en utgångspunkt för den föreliggande kursen.
Inom magisterutbildningen ingår också kurserna Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, 15 hp samt Examensarbete, 15 hp. I den vetenskapsteoretiska kursen ingår vetenskapsteori, vetenskapsetik och andra, mer generella moment. Kursen inriktas på metoder som är av särskild vikt för forskningsfältet såsom djupintervjuer, livshistorieintervjuer/narrativ metod, nätverksanalys och vinjetter. Kursen kommer även att ha ett kvantitativt moment. Här läggs fokus på deskriptiv statistik samt att kritiskt bedöma kvantitativ metod utifrån en vetenskapsteoretisk ansats. Kursen ger studenterna tillfälle att praktisera en kvalitativ analys som sedan diskuteras med övriga studenter och som syftar till att leda fram till det metodval som studenten gör för sitt examensarbete. Kursen är därigenom tydligt länkad till examensarbetet och alla större arbeten i kursen ska leda mot examensarbetet. Det finns således en tydlig progression mellan dessa två kurser.
Ur Högskolelagen (1992:1434):
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. Lag (2006:173).
Ur Högskoleförordningen (1993:100):
Mål:
Kunskap och förståelse
För magisterexamen i Arbetsvetenskap med inriktning mot karriärutveckling skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen i Arbetsvetenskap med inriktning mot karriärutveckling skall studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen i Arbetsvetenskap med inriktning mot karriärutveckling skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Magisterexamen med huvudområde arbetsvetenskap – inriktning mot karriärutveckling
Degree of Master of Arts (60 credits) with a Major in Work Science – Specialisation in Career Development
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
För att äga tillträde till avslutande kurs, Arbetsvetenskap: Examensarbete, krävs att 45 högskolepoäng inom huvudområdet är genomgångna, varav 15 hp avklarade.