Utbildningsplan hösten 2024
Utbildningsplan hösten 2024
Benämning
Hållbar stadsutveckling: Ledning och organisering - magisterprogram
Engelsk benämning
Urban Development: Sustainability and Management, one-year master´s programme
Programkod
SAHSL
Omfattning
60 hp
Inrättandedatum
2006-12-21
Fastställandedatum
2023-11-13
Gäller från
2024-09-02
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Behörighet
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp samt Svenska 3 och Engelska 6. Särskild behörighet är minst 90 hp inom något av följande områden: arkitektur, byggteknik, byggd miljö, företagsekonomi, samhällsbyggnadsteknik, samhällsplanering, fastighetsvetenskap, fysisk planering, kultur- natur- eller samhällsgeografi, landskapsarkitektur, landskapsvetenskap, landskapsplanering, ledarskap och organisation, miljövetenskap eller statsvetenskap. Alternativt en av följande yrkesexamina: arkitektexamen, landskapsarkitektexamen, landskapsingenjörsexamen, högskole- eller civilingenjörsexamen inriktning byggteknik, väg- och vattenbyggnad eller energi- och miljösystem.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Upplägg
Lokal profil
Magisterprogrammet Hållbar stadsutveckling: ledning och organisering riktar sig till personer som planerar att arbeta med frågor om hållbar omställning med inriktning på staden. Utbildningen syftar till att ge studenter en förståelse för hållbar stadsutveckling och kompetens att driva förändringsprocesser. Fokus ligger således inte på tekniska lösningar eller design även om dessa är viktiga. Fokus ligger istället på att kunna förstå stadsutvecklingen som process, kritiskt reflektera över denna och att kunna bidra konstruktivt. Magisterprogrammet är ett samarbete mellan Malmö Universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Alnarp. Syftet med samarbetet är att ge studenter tillgång till de kompletterande kompetenser som finns vid dessa lärosäten rörande miljö, sociala och ekonomiska aspekter av städers utveckling. Kurserna i magisterprogrammet ingår även i ett två-årigt mastersprogram som ges av SLU.
Pedagogisk grundsyn
De teoretiska studierna i programmet syftar till att studenterna ska utveckla både en förståelseram och analytiska redskap inom huvudområdet byggd miljö med speciell fokus på frågor om hållbar stadsutveckling. Stor vikt i utbildningen läggs vid fallstudier, utrednings- och analysarbete. Att arbeta med verkliga fall är ett led i att skapa möten och integration mellan olika specialister. Deltagarnas olika ämnesmässiga och yrkesmässiga bakgrunder är en viktig resurs i utbildningen. En utökad koppling till praktik möjliggörs genom programmets upplägg där yrkesverksamma kan läsa programmet på halvfart. Det pedagogiska arbetet syftar till att studenten ska utveckla förmåga att självständigt problematisera, analysera och kommunicera slutsatser med avseende på stadens utveckling.
Innehåll
Examensmål
Mål för utbildning på avancerad nivå
1 kap 9 § i Högskolelagen (1992:1434) i dess lydelse 070101:
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,
• ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
• utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
• utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Kunskap och förståelse
För magisterexamen i Byggd miljö skall studenten visa
• kunskap och förståelse inom området byggd miljö, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området såsom bedömning av hållbarhet i stadsutveckling och organisering av processer för hållbar stadsutveckling, samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
• fördjupad kunskap om vetenskapliga metoder relevanta för området byggd miljö.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen i Byggd miljö skall studenten visa
• förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa samhälleliga företeelser, frågeställningar och situationer inom området byggd miljö,
• förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar inom Byggd miljö såsom om en viss stadsutveckling kan anses hållbar och hur olika aspekter av utvecklingsprocessen bidrar till detta, samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
• förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika intressenter och målgrupper inom området hållbar stadsutveckling, och
• sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för arbete i annan kvalificerad verksamhet inom hållbar stadsutveckling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen i Byggd miljö skall studenten visa
• förmåga att inom området byggd miljö göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
• insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället, och människors ansvar för hur den används, och
• förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling inom områdena byggd miljö och hållbar stadsutveckling.
Examen
Magisterexamen
Magisterexamen med huvudområde Byggd miljö (Master of Science (60 credits) with a Major in Built Environment).
Magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng. Minst 45 högskolepoäng ska vara på avancerad nivå varav minst 30 med succesiv fördjupning inom huvudområdet. Obligatoriska kurser i kurslistan ovan ska vara fullgjorda. Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
Magisterprogrammet motsvarar första året på mastersutbildningen Hållbar stadsutveckling - ledning, organisering och förvaltning som är ett samarbete mellan SLU-Alnarp och Malmö universitet. Studenter på magisterprogrammet har möjlighet att söka till antagning på senare del av program till mastersutbildningen.
Om ett utbildningsprogram avvecklas medför detta även att utbildningsplanen upphör att gälla. Dock sker inte detta förrän studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom normal studietid, räknat från den sista antagningen till programmet. Dessutom ges studenter därefter möjlighet att slutföra sin utbildning under en avvecklingsperiod som omfattar minst två ytterligare terminer.