UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-01-30
Gällandedatum
2014-01-30
Behörighetskrav
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare enligt Förordning SFS nr 2011:689.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare enligt Förordning SFS nr 2011:689.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper om skolans uppdrag, styrning och organisation samt om ideologiska och vetenskapliga synsätt inom skolan. Studenterna ska vidare utveckla sin förståelse för det läroplansteoretiska området, skolans verksamhet och värdegrund ur lokalt, nationellt och internationellt perspektiv. Kursen syftar vidare till att studenterna ska utveckla sina förmågor att söka, sammanställa och värdera kunskap om skolan samt använda digitala medier i kommunikation.
Innehåll
Fokus i kursen ligger på grundskolans alternativt gymnasieskolans och vuxenutbildningens roll i samhället. Skolans uppdrag, styrning, organisation samt hur olika ideologier och vetenskapliga synsätt inom skolan behandlas. Det läroplansteoretiska området, skolans uppdrag och värdegrund diskuteras ur såväl ett nationellt som ett internationellt perspektiv.
Undervisningsaktiviteterna består framför allt i analys och kritisk granskning av handlingsplaner, läroplaner, skollag, förordningstexter, internationella konventioner samt ett urval av motsvarande dokument från andra länder i relation till pedagogiska synsätt och vetenskapliga teorier. Särskilt beaktas undervisning om de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barns rättigheter enligt barnkonventionen. Studenterna gör således jämförelser med andra länders skolsystem avseende exempelvis organisation, lagar och förordningar, läroplaner, bedömning, internationella- och nationella prov. Inom kursen ges studenterna möjlighet att utveckla sin förmåga att söka och värdera källor för att belysa en fråga ur olika perspektiv. Studenterna ska inta ett kritiskt förhållningssätt till de valda medieformerna.
En del av kursen är verksamhetsförlagd och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
analysera skolans uppdrag, styrning och organisation i ett nationellt och internationellt perspektiv
analysera och ge exempel på hur värdegrunden kommer till uttryck i skolans handlingsplaner
kritiskt granska läroplaners konstruktion samt hur olika ideologier och vetenskapliga synsätt kommer till uttryck i dessa
formulera en avgränsad och för kursen central fråga samt söka, sammanställa och förhålla sig kritisk till relevanta källor för att belysa frågan ur olika perspektiv
skapa och presentera med hjälp av digitala medier samt reflektera över de valda uttrycksformerna.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, praktisk gestaltning, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts även ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Detta inkluderar att delta i nätbaserade lärandeformer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande.
Bedömningsformer
Den första delen består av en individuell skriftlig analys om hur skolans värdegrund och demokratiuppdrag tar sig uttryck i styrdokument och tillämpas i egna skolverksamheten med fokus på frågor om utmaningar och dilemman.
Vidare problematiseras i samarbete med kurskamrater skolans uppdrag, innehåll och organisation i jämförelse med andra länders skolsystem samt belyser ett urval av frågeställningar med exempel hämtade från studenternas individuella analyser. Denna text presenteras och debatteras under ett seminarium. I presentationen ingår också att visa ett kritiskt förhållningssätt till de medier som valts. (Lärandemål 2, 3, 4 och 5)
Den andra delen består av en individuell skriftlig analys av skolans uppdrag, innehåll och organisation i jämförelse med andra länders skolsystem samt hur olika ideologier och vetenskapliga synsätt kommer till uttryck i dessa. Analysen kopplas även till en vetenskaplig artikel och dess relevans för ämnesinriktningen samt hur urvalet av artikeln har gjorts. (Lärandemål 1 och 3).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Erdis, Mare (2011). Juridik för pedagoger. Lund: Studentlitteratur. 5:e uppl. (176 s.)
Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel (2012). Utmärkt undervisning. Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockolm: Natur & Kultur. (290 s.)
DO (2012) Lika rättigheter i skolan Tillgänglig via http://do.se/Documents/handledningar-utbildning/lika_rattigheter_i_skolan.pdf
(valda delar ca 50 s.)
Linde, Göran (2012). Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori. Lund: Studentlitteratur. 3:e uppl. (176 s.)
Nihlfors, Elisabet (2012). Lärarens dubbla uppdrag. Stockholm: Natur & Kultur (192 s.)
Skolverket (2013). Forskning för klassrummet. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Tillgänglig via http://www.skolverket.se/publikationer (93 s.)
Skolverket (2009). Vad påverkar resultaten i den svenska grundskolan? En kunskapsöversikt. Tillgänglig via http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
(55 s.)
UD info (2006). Mänskliga rättigheter. Konventionen om barnets rättigheter. Tillgänglig via http://www.oru.se/PageFiles/34960/UD-barnkonventionen.pdf (82 s.)
Vetenskapsrådet (2006). Didaktik för vuxna. - tankelinjer i internationell litteratur. Vetenskapsrådets rapportserie 12:2006. Tillgänglig via www.vr.se (valda delar ca 100 s.)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.