Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2024-01-15

Kursplan med gällandedatum 2024-01-15

Benämning

Vetenskap och beprövad erfarenhet

Engelsk benämning

Science and Proven Experience

Kurskod

UV745C

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet

Fastställandedatum

2023-09-22

Gäller från

2024-01-15

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV244C Specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten förbereder sig för examensarbetet och yrkeslivet, dels genom att fördjupa sina kunskaper om vetenskapsteori med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning, dels genom att vidareutveckla sina kunskaper om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen.

Innehåll

Kursen behandlar vetenskapsteori och forskningsmetoder inom utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskaplig kunskap diskuteras och värderas ur vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter. Texter inom det utbildningsvetenskapliga fältet, exempelvis avhandlingar och vetenskapliga artiklar, granskas, jämförs och diskuteras i relation till lärarprofessionen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv samt kritiskt diskutera relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet.
2. redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoders möjliga användningsområden.
3. presentera och diskutera utbildningsvetenskapliga undersökningar ur olika vetenskapsteoretiska, etiska och metodologiska perspektiv.
4. kritiskt värdera forskning utifrån vetenskaplig kvalitet, professionell relevans och etiska risker.

Arbetsformer

Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, obligatoriska seminarier, digitala resurser, litteraturstudier samt studentledda aktiviteter.

Bedömningsformer

Examinationen består av följande delar:
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Exam) (4,5 hp). I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftligt hemtentamen samt muntlig presentation (Written Exam and oral presentation) (4,5 hp). I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter ska vara väl disponerade, samt formellt och språkligt genomarbetade.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.

Kurslitteratur

Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas. (2020). Vetenskapsteori: grunder och tillämpning. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (223 s.)
Biesta, Gert J. J. (2010). “Why ‘What Works’ Still Won’t Work: From Evidence-BasedEducation to Value-Based Education.” I Studies in Philosophy and Education_29(5):491-503 (tillgänglig via internet) (12 s.)
Bringsrud Fekjaer, Silje (2017). Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups. (79 s.)
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjørn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (203 s.)
Elbro, Carsten & Poulsen, Mads (2016). Utvärdera din undervisning. Värdera och förstå statistik och evidens. Stockholm: Natur & Kultur. (250 s.)
Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2015). Introduktion till samhällsvetenskaplig analys. Malmö: Gleerups. (180 s.)
Skolverket (2020). Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via internet. (177 s.)
Vetenskapsrådet (2017) God forskningssed. Reviderad utgåva (2017). Stockholm: Vetenskapsrådet. Tillgänglig via internet. (82 s.)
Därutöver tillkommer utbildningsvetenskapliga texter, exempelvis avhandlingar och vetenskapliga artiklar.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.