Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Värdegrundsarbete och demokrati i förskola
Engelsk benämning
Foundational Values and Democracy in Preschool
Kurskod
UV219A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2021-08-31
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV218A Utveckling, lärande och specialpedagogik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin förståelse för förskolans värdegrund och demokratiska uppdrag.
Innehåll
Inom kursen granskas och diskuteras förskolans värdegrund och demokratiska uppdrag utifrån förskolans styrdokument och barns rättigheter. Med läroplansteoretiska perspektiv behandlas politiska, historiska och samtida idéer om utbildning och demokrati. Olika maktdimensioners inverkan på arbetet för en jämlik och hållbar förskola identifieras och problematiseras. Studenten genomför under kursen praktiknära studier av konkreta situationer där värdegrund, villkor och förskollärarens ansvar omsätts i förskolans verksamhet. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och kritiskt diskutera förskolans värdegrund och demokratiska uppdrag
- problematisera maktdimensioner i spänningsfält mellan styrdokument och förskolans utbildningspraktik
- utifrån läroplansteoretiska perspektiv kritiskt granska politiska, historiska och samtida uttryck i förskolans värdegrundsarbete.
Arbetsformer
Kursen är huvudsakligen distansbaserad. Föreläsningar och seminarier sker digitalt. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och muntliga presentationer.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig examination.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur
Dahlstedt, Magnus & Olson, Maria (2019). Utbildning, demokrati, medborgarskap. 2. Uppl. Malmo¨: Gleerups (137 s)
Dolk, Klara (2013). Bångstyriga barn: Makt, normer och delaktighet i förskolan. Stockholm: Ordfront förlag (232 s)
Lindgren, Anne-Li & Söderlind, Ingrid (2019). Förskolans historia: förskolepolitik, barn och barndom. Malmö: Gleerups (183 s)
Johansson, Eva & Thornberg, Robert (2014). Va¨rdepedagogik: Etik och demokrati i fo¨rskola och skola. Stockholm: Liber (s. 19-52, 87-115, 168-226) (119 s.)
Taefi, Nura (2009). The Synthesis of Age and Gender: Intersectionality, International Human Rights Law and the Marginalisation of the Girl-Child. The International Journal of Children’s Rights 17(3), pp 345-376 (31 s) (tillga¨nglig pa° internet)
Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. Stockholm: Gleerups (200 s)
Aktuella styrdokument tillkommer vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).