Kursplan hösten 2021
        
    
        Kursplan hösten 2021
    
    Benämning
            Forskning och kritiskt förhållningssätt
        Engelsk benämning
            Science and Critical Approach
        Kurskod
            UV214A
        Omfattning
            9 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle
        Fastställandedatum
            2021-01-19
        Gäller från
            2021-08-30
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV203A Förskola, värdegrund och samhälle (genomgången) 
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G2F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
        Syfte
        Kursen syftar till att studenten ska utveckla ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt samt fördjupa sin kompetens gällande vetenskapsteori, forskningsmetodologi och den vetenskapliga genren. Syftet är vidare att studenten ska utveckla sin förmåga att identifiera, formulera och motivera forskningsbara frågor inom fördjupningsämnet Barndom och lärande.
Innehåll
        Kursen är uppdelad i två teman. Inom det första temat diskuteras grundläggande vetenskapsteoretiska resonemang och den vetenskapliga genren. Studenten läser och diskuterar vetenskapliga texter inom pedagogik eller utbildningsvetenskap utifrån hur dessa är uppbyggda och förhåller sig till den vetenskapliga genrens krav.
Det andra temat utvecklar ett kritiskt förhållningssätt till forskningsmetodologi. Här påbörjar studenten planeringen inför sitt examensarbete genom att självständigt formulera ett forskningsproblem samt genom att föra reflekterande diskussioner kring relevanta metodologiska ansatser. Här fördjupas och tillämpas dessutom kunskaper som utvecklas inom det första temat.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för samt kritiskt granska forskningsprocessens och den vetenskapliga rapportens olika moment
- visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt förstå och förhålla sig till de krav som ställs på vetenskapliga studier
- formulera och motivera en forskningsbar fråga med relevans för yrket och med syfte att analysera och/eller utveckla förskolans verksamhet i ett nationellt och/eller internationellt perspektiv
Arbetsformer
        Kursens övergripande pedagogiska inramning är seminarieformen. Seminarierna utgörs av såväl lärarledda diskussioner i helklass som diskussioner i mindre grupper, och varvas med andra kommunikationsformer såsom i huvudsak föreläsningar, podcasts och arbetslagsmöten.
Bedömningsformer
        Prov 1: Paper (Paper), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och delar av 2.
Prov 2: Projektplan (Project Plan), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och delar av 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på båda prov.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Alvehus, Johan (2019). Skriva uppsats med kvalitativ metod. En handbok. 2. uppl. Stockholm: Liber (142 s)
Dimenäs, Jörgen (2020).?Vetenskap och beprövad erfarenhet: forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen. Första upplagan Stockholm: Liber (171 sidor)
Skolforskningsinstitutet. Hur ska man veta vad forskningen sa¨ger? Om vetenskaplig kunskap och hur man kan fo¨rha°lla sig till vetenskapliga resultat. Skolforskningsinstitutet fo¨rdjupar 2020:01. Solna: Skolforskningsinstitutet
Vetenskapliga texter inom pedagogik/utbildningsvetenskap tillkommer vid kursstart.
Kursvärdering
        Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).