Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2019-01-21

Kursplan med gällandedatum 2019-01-21

Benämning

Forskning och kritiskt förhållningssätt

Engelsk benämning

Science and Critical Approach

Kurskod

UV214A

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2018-10-31

Gäller från

2019-01-21

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV203A Förskola, värdegrund och samhälle (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt samt fördjupa sin kompetens gällande forskningsmetodologi och vetenskapligt arbete. Syftet är vidare att studenterna ska utveckla sin förmåga att formulera och motivera forskningsbara frågor inom fördjupningsämnet Barndom och lärande.

Innehåll

Kursen är uppdelad i två teman, vilka har gemensamt att båda syftar till att utveckla studenternas kompetenser kring kritiskt tänkande, forskningsmetodologi och vetenskapligt arbete.
Det första temat är Avhandlingen – fördjupad förståelse för forskning. Studenterna läser och diskuterar en avhandling inom pedagogik eller utbildningsvetenskap utifrån hur denna är uppbyggd och förhåller sig till den vetenskapliga genrens krav.
Under det andra temat, Forskningsmetodik och undersökningsdesign, får studenterna fördjupa sig i hur en undersökning kan designas. De påbörjar då också planeringen inför sitt examensarbete genom att självständigt formulera ett forskningsproblem.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • redogöra för samt kritiskt granska forskningsprocessens och den vetenskapliga rapportens olika moment
  • visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt förstå och förhålla sig till de krav som ställs på vetenskapliga studier
  • formulera och motivera en forskningsbar fråga med relevans för yrket och med syfte att analysera och/eller utveckla förskolans verksamhet i ett nationellt och/eller internationellt perspektiv

Arbetsformer

Kursens övergripande pedagogiska inramning är seminarieformen. Seminarierna utgörs av såväl lärarledda diskussioner i helklass som diskussioner i mindre grupper, och varvas med andra kommunikationsformer såsom i huvudsak föreläsningar, podcasts och arbetslagsmöten.

Bedömningsformer

Kursen består av två sammanvägda delprov:
Delprov 1: Paper, examinerar mål 1–2.
Delprov 2: Projektskiss, examinerar mål 2–3.
För att erhålla betyget Väl godkänd ska båda delarna vara genomförda och det individuella papret bedömas som Väl godkänd.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Alvehus, Johan (2013). Skriva uppsats med kvalitativ metod. En handbok. Stockholm: Liber (136 s)
Eriksson, Lars Torsten (2018). Kritiskt tänkande. Stockholm: Liber (236 s)
Avhandlingar inom pedagogik/utbildningsvetenskap tillkommer vid kursstart.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).