Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Pedagogiskt ledarskap och omsorgsetik
Engelsk benämning
Pedagogical Leadership and Ethics of Care
Kurskod
UV211A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-08-26
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (Områdesbehörighet A6a/6a)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om omsorgsetik och förmåga att reflektera normkritiskt om sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap.
Innehåll
I kursen introduceras och studeras två för uv-kurserna övergripande perspektiv; omsorgsetik och normkritik. Omsorgsetiken kan ses som traditionellt förbunden med det pedagogiska ledarskapet och omfattar de relationella värden som är förknippade med förskolans praktik, såsom närhet, erkännande, relation, likvärdighet och gemenskap. Förskolans delade ansvar för omsorg och fostran diskuteras och värderas i förhållande till föräldraskapets och barndomens varierade villkor. Ur ett normkritiskt perspektiv analyseras de värden som genomsyrar förskolan, samt hur olika sociala kategoriseringar samverkar och hur makt kommer till uttryck i omsorgssituationer, till exempel i barns lek eller i samarbete med vårdnadshavare. Vidare ges studenten möjlighet att reflektera över och gestalta situationer, samtal och möten med utgångspunkt i dessa perspektiv. Inom ramen för akademisk literacy får studenten söka och värdera olika slags information mot bakgrund av aktuella frågor och innehåll, samt träna kritisk reflektion genom författande av ett resonerande paper.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- resonera kring pedagogiskt ledarskap ur ett omsorgsetiskt perspektiv
- kritiskt reflektera över normer och värden i relation till förskolans omsorgsuppdrag
- söka, värdera och använda vetenskapliga källor som stöd för kritisk reflektion
- skriva ett resonerande paper i enlighet med akademisk formalia och språkbruk
- gestalta och problematisera ett omsorgsetiskt dilemma i förskolan
Bedömningsformer
Prov 1: Gestaltande presentation (Performative Presentation), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 5.
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G)
Prov 2: Paper (Paper), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-4.
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Godkänd på Delprov 1, samt betyget Väl godkänd på Delprov 2.
Prov 1: Gestaltande presentation
För betyget Godkänd krävs,
- i den gestaltande presentationen kommuniceras och problematiseras ett omsorgsetiskt dilemma
- i samband med gestaltningen förs en kritisk reflektion över normer och värden i relation till förskolans omsorgsuppdrag
Prov 2: Paper
För betyget Godkänd krävs,
- pedagogiskt ledarskap beskrivs utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv
- i texten förs en kritisk reflektion över normer och värden i relation till förskolans omsorgsuppdrag
- relevanta vetenskapliga källor används som stöd för analys och resonemang
- språkbruk och referenshantering är mestadels korrekt
För betyget Väl Godkänd krävs förutom ovanstående,
- att resonemanget kring omsorgsetik och pedagogiskt ledarskap är problematiserande och självständigt
- språkbruk och referenshantering är korrekt
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bergman, Roger (2004). Caring for the ethical idea: Nel Noddings on moral education. Journal of Moral Education, 33:2,149-162. (13s)
Bromseth Janne & Dari Frida (red) (2010) Normkritisk pedagogik: makt, lärande och strategier för förändring. Uppsala: Uppsala universitet. (kapitel 1-4) (91s)
Enö, Mariann (2005). Att våga flyga. Ett deltagarorienterat projekt om samtalets potential och fo¨rskolepersonals konstruktion av det professionella subjektet. Malmö: Malmö högskola. (Kap 6 och 7) (124s)
Eidevald, Christian (2011). "Anna bråkar!" Att göra jämställdhet i förskolan. Stockholm: Liber (222 s)
Johansson, Eva (2001) Små barns etik. Liber: Stockholm (192 s)
Lindstedt, Inger (2013) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (242 s)
Noddings, Nel (2012) Philosophy of Education. Philadelphia: Westview Press (kap 1, 2, 8 & kapitlet Feminism, Philosophy, and Education) (90s)
Tallberg Broman, Ingegerd & Harju, Anne (red) (2013) Föräldrar, förskola, skola. Om makt, mångfald och möjligheter. Lund: Studentlitteratur (kap 1, 2, 6 och 10) (63s)
Till kurslitteraturen kommer en vetenskaplig artikel med relevans för studentens paper. Artikeln söks av studenten på egen hand.
*Litteratur kan tillkomma i samband med kursstart.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).