Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Förskola, värdegrund och samhälle
Engelsk benämning
Preschool, Values and Society
Kurskod
UV203A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-01-23
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV202A Utveckling, lärande och specialpedagogik (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar ett självständigt förhållningssätt till professionens etiska och demokratiska uppdrag. Kursen syftar också till att studenten utvecklar fördjupad förståelse för samband mellan förskolans uppdrag, organisation och utbildningspolitiska värden inom ramen för ett intersektionellt perspektiv.
Innehåll
Inom kursen behandlas förskolans etiska och demokratiska uppdrag ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv. Barnkonventionen studeras och analyseras med fokus på etiska dilemman och internationella variationer. I kursen studeras samband mellan förskollärarrollen, förskolans uppdrag och organisation ur ett historiskt och politiskt perspektiv. Upphöjda begrepp som hållbar utveckling, livslångt lärande och hälsa diskuteras och problematiseras inom ramen för förskolans värdegrundsuppdrag och med ett intersektionellt förhållningssätt. Studenten ges möjlighet att utveckla sin förmåga att söka, använda och förhålla sig kritisk till olika källor för att belysa denna fråga ur olika perspektiv. På så sätt får studenten möjlighet att vidareutveckla sitt vetenskapliga tänkande, introduceras i forskningsprocesser och utveckla förståelse för relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen. Studenten får tillfälle att i seminarieform öva sig på att med ett kritiskt förhållningssätt analysera vetenskapliga texter.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
- redogöra för och kritiskt analysera förskolans etiska och demokratiska uppdrag ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv
- redogöra för samband mellan förskolans organisation och förskollärares uppdrag ur ett historiskt och politiskt perspektiv
- kritiskt granska och ur ett intersektionellt perspektiv analysera förskolans värdegrund
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som i huvudsak utgörs av gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en hemtentamen, 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-3.
För betyget Godkänd krävs att
- analysen av förskolans och förskollärarens uppdrag samt sambandet däremellan stöds av relevant litteratur och har inslag av egna reflektioner och resonemang
- redogörelsen och analysen av förskolans värdegrund präglas av ett intersektionellt perspektiv
- texten är tydlig och relevant strukturerad, med korrekt språkbruk och referenshantering.
För betyget Väl Godkänd krävs utöver ovanstående att
- redogörelsen och analysen är nyanserad och självständig
- teoretiska perspektiv utvecklas och problematiseras.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64 s) (tillgänglig på internet)
Dahlstedt, Magnus & Olson, Maria (2013). Utbildning, demokrati, medborgarskap. Malmö: Gleerups (141 s)
Englund, Tomas (2011). Utbildning som medborgerlig rättighet. Föräldrarätt eller barns rätt eller …? Göteborg: Daidalos (370 s)
Johansson, Eva & Thornberg, Robert (2014). Värdepedagogik: Etik och demokrati i förskola och skola. Stockholm: Liber (300 s)
Mulinari, Diana & de los Reyes, Paulina (2005). Intersektionalitet – kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap. Stockholm: Liber (144 s)
Noddings, Nel (2012). Philosophy of Education. Philadelphia: Westview Press (kap 3, 8, 9, 11, 12) (140 s)
Pierre, Jon & Jarl, Maria (red.) (2012). Skolan som politisk organisation. Malmö: Gleerups (216 s)
Taefi, Nura (2009): The Synthesis of Age and Gender: Intersectionality, International Human Rights Law and the Marginalisation of the Girl-Child. The International Journal of Children’s Rights 17(3), pp 345-376 (31 s) (tillgänglig på internet)
Valentin Karen & Meinert Lotte (2009): The adult North and the young South: Reflections on the civilizing mission of children's rights. Anthropology Today, Vol 25, Issue 3, pp 23–28, June 2009 (5 s) (tillgänglig på internet)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursens lärare (ca 200 s).
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).