Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2023-08-28

Kursplan med gällandedatum 2023-08-28

Benämning

Kurs 1 Oral hälsa - det orala ekosystemet i balans samt introduktion till professionen

Engelsk benämning

Course 1 Oral health - the oral ecosystem in balance and introduction to the profession

Kurskod

TV101Y

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Odontologiska fakulteten

Inrättandedatum

2022-04-20

Fastställandedatum

2023-04-19

Gäller från

2023-08-28

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 eller Matematik D

Huvudområde

Odontologi

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen

Syfte

Att studera munhålans uppbyggnad och funktion samt att introduceras till tandläkarprofessionen

Innehåll

Kursens innehåll är fördelat på två delkurser: ”Det orala ekosystemet I” och ”Det orala ekosystemet II”. Kursernas innehåll och upplägg är planerade för att ge förutsättningar för reflektion kring kompetensbehov och lärande inom professionen.

Delkursen omfattar en introduktion till högre utbildning och professionen samt en översikt av den orala hälsan i Sverige. Vidare studeras grundläggande tand- och huvud-halsanatomi. Kursen blir startpunkten för att förstå det orala ekosystemets ingående komponenter och barriärfunktion. Munhålans uppbyggnad och funktion studeras på vävnads-, cellulär och molekylär nivå med speciellt fokus på tandutveckling, tanden samt dess fäste i käkbenet.

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:

Se övergripande arbetsformer för hela kursen

Se övergripande bedömningsformer för hela kursen

I delkursen sker ytterligare fördjupning och breddning av förståelsen kring begreppet orala ekosystemet. I kursen studeras munhålans uppbyggnad och funktion på vävnads-, cellulär och molekylär nivå med speciellt fokus på munslemhinna, saliv och det orala mikrobiomet.
Som student kommer du att arbeta med professionella färdigheter såsom vetenskapligt förhållningssätt, kritiskt tänkande, professionellt bemötande och att ta ansvar för både ditt eget och gruppens gemensamma lärande.

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:

Se övergripande arbetsformer för hela kursen

Se övergripande bedömningsformer för hela kursen

Lärandemål

Se lärandemål för respektive delkurs

Arbetsformer

Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och samarbete i grupp.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter och seminarier. Seminarierna bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas under seminariet. Även auskultationer och föreläsningar förekommer. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke schemalagd tid för egna studier.
Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Exempel på arbetsprocesser är självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning, problemidentifiering, teorikoppling och reflektion. Aktiviteter genomförs för att utveckla både akademiskt och målgruppsanpassat skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer genom övningsrapporter och arbetsuppgifter som kamratgranskas.

Bedömningsformer

Kursen omfattar tre provmoment:
Student som underkänts i examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 2.
Student som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyade prov enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandläkarprogrammet.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.

Kurslitteratur

Kurslitteratur och övriga läromedel
Huvudböcker:
Alberts B, Johnson, A, Lewis J, Raff M, Roberts K, Walker P. Molecular biology of the cell. 6th
ed. New York: Garland Science; 2014
Slipka, J, Tonar, Z. (2019) Outlines of Embryology. Sektion II.
Nanci, Antonio. Ten Cate’s Oral Histology : Development, Structure, and Function. Elsevier,
2018.
Willey JM, Sherwood L, Woolverton CJ eds. Prescott Harley Klein Microbiology. 7th ed. New
York: McGraw-Hill Higher Education; 2008 (finns även på
https://archive.org/details/Microbiology_7_edition_by_Joanne_Willey_Linda_Sherwood_Chris_Woolverton )
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.