Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Kurs 1 Oral hälsa - det orala ekosystemet i balans samt introduktion till professionen
Engelsk benämning
Course 1 Oral health - the oral ecosystem in balance and introduction to the profession
Kurskod
TV101Y
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Inrättandedatum
2022-04-20
Fastställandedatum
2023-04-19
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 eller Matematik D
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen
Syfte
Att studera munhålans uppbyggnad och funktion samt att introduceras till tandläkarprofessionen
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat på två delkurser: ”Det orala ekosystemet I” och ”Det orala ekosystemet II”. Kursernas innehåll och upplägg är planerade för att ge förutsättningar för reflektion kring kompetensbehov och lärande inom professionen.
Delkurser
Det orala ekosystemet I, 12.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar en introduktion till högre utbildning och professionen samt en översikt av den orala hälsan i Sverige. Vidare studeras grundläggande tand- och huvud-halsanatomi. Kursen blir startpunkten för att förstå det orala ekosystemets ingående komponenter och barriärfunktion. Munhålans uppbyggnad och funktion studeras på vävnads-, cellulär och molekylär nivå med speciellt fokus på tandutveckling, tanden samt dess fäste i käkbenet.
Delkursens lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- redogöra för tandanatomi och översiktlig huvud/hals anatomi
- förklara det molekylära informationsflödet i cellen
- förklara proteinsyntes av sekretoriska produkter och regleringen av cellulär sekretion
- beskriva embryologiska processer av relevans för munhålans utveckling
- förklara den pre- och postnatala tandutvecklingen och de mekanismer som styr denna
- förklara tandens uppbyggnad på vävnads-, cellulär- och molekylär nivå
- förklara tandens uppbyggnad av stödjevävnad på vävnads-, cellulär- och molekylär nivå
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
- reflektera över det egna lärandet och den egna insatsen i gruppsamverkan
Delkursens arbetsformer
Se övergripande arbetsformer för hela kursen
Delkursens bedömningsformer
Se övergripande bedömningsformer för hela kursen
Det orala ekosystemet II, 17.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen sker ytterligare fördjupning och breddning av förståelsen kring begreppet orala ekosystemet. I kursen studeras munhålans uppbyggnad och funktion på vävnads-, cellulär och molekylär nivå med speciellt fokus på munslemhinna, saliv och det orala mikrobiomet.
Som student kommer du att arbeta med professionella färdigheter såsom vetenskapligt förhållningssätt, kritiskt tänkande, professionellt bemötande och att ta ansvar för både ditt eget och gruppens gemensamma lärande.
Delkursens lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara munslemhinnans uppbyggnad på vävnads-, cellulär och molekylär nivå
- förklara salivens bildning, molekylära sammansättning och funktion samt hur salivsekretion regleras
- beskriva det orala mikrobiomet och dess relation till värdorganismen vid oral hälsa
- förklara sambanden mellan saliv, slemhinnor, tänder, tandens stödjevävnad och det orala mikrobiomet samt deras barriärfunktioner
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- söka litteraturreferenser i medicinska databaser, sammanfatta samt muntligen och skriftligen presentera det väsentliga innehållet i textavsnitt med ett tydligt och korrekt språkbruk
- tillämpa riktlinjer gällande hygien och sekretess i samband med klinisk verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
- reflektera kring sitt eget och gruppens arbete för gemensamma mål ur ett ledarskap- och medarbetarperspektiv,
- uppträda respektfullt i relation till studenter, lärare, patienter och personal på utbildningen
- bidra konstruktivt till andras kunskapsutveckling
Delkursens arbetsformer
Se övergripande arbetsformer för hela kursen
Delkursens bedömningsformer
Se övergripande bedömningsformer för hela kursen
Lärandemål
Se lärandemål för respektive delkurs
Arbetsformer
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och samarbete i grupp.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter och seminarier. Seminarierna bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas under seminariet. Även auskultationer och föreläsningar förekommer. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke schemalagd tid för egna studier.
Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Exempel på arbetsprocesser är självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning, problemidentifiering, teorikoppling och reflektion. Aktiviteter genomförs för att utveckla både akademiskt och målgruppsanpassat skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer genom övningsrapporter och arbetsuppgifter som kamratgranskas.
Bedömningsformer
Kursen omfattar tre provmoment:
- portfolio (5 hp) som omfattar inlämningsuppgifter, kamratåterkoppling, egenreflektion, muntliga och skriftliga rapporter, besvarande av flervalsfrågor i samband med seminarier och deltagande vid seminarium. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och praktiska moment, hygienkörkort samt professionellt förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion sträcker sig över båda delkurserna och betygssätt i sin helhet vid kursens slut.
- Skriftlig examination delkurs I (10 hp)
- Skriftlig examination delkurs II (15 hp)
Student som underkänts i examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 2.
Student som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyade prov enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandläkarprogrammet.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Kurslitteratur och övriga läromedel
Huvudböcker:
Alberts B, Johnson, A, Lewis J, Raff M, Roberts K, Walker P. Molecular biology of the cell. 6th
ed. New York: Garland Science; 2014
Slipka, J, Tonar, Z. (2019) Outlines of Embryology. Sektion II.
Nanci, Antonio. Ten Cate’s Oral Histology : Development, Structure, and Function. Elsevier,
2018.
Willey JM, Sherwood L, Woolverton CJ eds. Prescott Harley Klein Microbiology. 7th ed. New
York: McGraw-Hill Higher Education; 2008 (finns även på
https://archive.org/details/Microbiology_7_edition_by_Joanne_Willey_Linda_Sherwood_Chris_Woolverton )
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.