Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Företagsekonomi: Transport Service Management och marknadsföring
Engelsk benämning
Business Administration: Transport Service Management and Marketing Management
Kurskod
TR131B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2015-01-27
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
TR123A Transportinriktad organisation och ledarskap 7,5 hp alternativt TR123B Företagsekonomi: Transportinriktad organisation och ledarskap, 7,5 hp
TR129A Transportlogistik I 15 hp alternativt TR129B Transportlogistik I, 15 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Företagsekonomi
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi på 1-30 hp.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper och färdigheter i marknadsföring och Service Management med fokus på transportbranschen. Kursen syftar även till att studenten fördjupar sitt akademiska förhållningssätt.
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande begrepp och teoribildningar inom marknadsföring och Service Management. Kursen behandlar också metoder för ett fördjupat akademiskt förhållnings- och tillvägagångssätt samt akademiskt skrivande.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- visa kunskap om grundläggande begrepp, modeller och teorier inom marknadsföring och Service Management.
- visa kunskap om ledning och organisering av tjänsteföretag utifrån ett kundorienterat perspektiv
- använda modeller, begrepp, teorier inom marknadsföring och Service Management för att problematisera samt analysera ett företags verksamhet utifrån ett marknadsförings- och Service Management perspektiv.
- visa förmåga att i grupp muntligt och skriftligt problematisera och analysera valt problemområde inom transportbranschen utifrån givna teoretiska ramar.
Arbetsformer
Föreläsningar och lärarledda övningar/seminarier samt självstudietid inkluderande arbete med inlämningsuppgift.
Bedömningsformer
Lärandemål (1), (2) och (3) examineras genom en individuell skriftlig tentamen (5 hp) (UV).
Lärandemål (3) och (4) examineras genom inlämningsuppgift i grupp (2,5 hp) (UG).
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Andersson, I. (senaste upplagan). Den uppenbara verkligheten – Val av samhällsvetenskaplig metod. Studentlitteratur, Lund.
- Grönroos, C. (senaste upplagan). Service management och marknadsföring – Kundorienterat ledarskap i servicekonkurrensen. Liber, Stockholm.
- Kotler, P., Armstrong, G. & Parment, A. (senaste upplagan). Marknadsföring, teori, strategi och praktik. Pearson Education Limited, Harlow.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.