Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Företagsekonomi: Examensarbete i Transport Management
Engelsk benämning
Business Administration: Bachelor Degree Thesis in Transport Management
Kurskod
TR128C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-08
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Kurser om minst 52,5 högskolepoäng inom huvudområdet Företagsekonomi där kurserna
TR104B Företagsekonomi: Organisatoriskt lärande och förändring, 7,5 hp alternativt TR104C Företagsekonomi: Organisatoriskt lärande och förändring, 7,5 hp och
TR130B Företagsekonomi: Kvantitativa och statistiska metoder inom Transport Management 7,5 hp alternativt TR130C Företagsekonomi: Kvantitativa och statistiska metoder inom Transport Management 7,5 hp
skall ingå.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Företagsekonomi
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområdet Företagsekonomi på nivå 61-90 hp.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupad kunskap och förståelse inom huvudområdet, med inriktning mot Transport Management, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, tillämpliga vetenskapliga metoder samt orientering om aktuella forskningsfrågor. Syftet är också att studenten ska vidareutveckla sin förmåga att självständigt, inom givna tidsramar, identifiera, formulera och lösa problem, relaterade till Transport Management, samt sin förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Innehåll
Kursen behandlar hur ett självständigt vetenskapligt arbete skall planeras och struktureras, hur data och fakta insamlas, bearbetas, presenteras skriftligt, analyseras och bedöms. Särskild vikt läggs vid att det självständiga arbetet belyser, problematiserar, utreder och kritiskt analyserar ett transportrelaterat ämnesområde, gärna i nära samarbete med ett transportföretag/organisation. Det självständiga arbetet skall försvaras vid ett uppsatsseminarium.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- formulera, problematisera och kritiskt analysera ett transportrelaterat ämnesområde samt förstå och tillämpa de kriterier som gäller för vetenskaplig undersökning och rapportering samt hantering av olika empiriska, metodologiska och teoretiska ansatser
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga samhälleliga och etiska aspekter
- argumentera för val av teoretisk/empirisk ansats vid vetenskaplig undersökning och rapportering samt värdera och källkritiskt bedöma olika typer av källmaterial
- söka olika former av källor, insamla empiriskt material, göra en källkritisk granskning samt bearbeta och analysera materialet utifrån vetenskapliga kriterier
- presentera ett vetenskapligt arbete och försvara/argumentera för dess innehåll och metod vid ett offentligt seminarium
- genomföra opposition enligt vetenskapliga bedömningskriterier
Arbetsformer
Handledning, föreläsningar, seminarium (varav ca 6 timmar är obligatoriska) samt självstudietid.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-6 examineras genom det självständiga arbetet inkluderande opponentskap.
Examensarbetet redovisas, dels genom en skriftlig uppsats, dels genom ett seminarium som är offentligt och med utsedd opponent bland studenterna.
Krav för godkänd: För godkänt examensarbete krävs att arbetet är relevant i förhållande till utbildningens innehåll samt att utformning, formalia och disposition, syfte, teori, metodbeskrivning, undersökning, analys, slutsats och källförteckning följer givna regler. Förutom opponentskap krävs obligatoriskt deltagande i seminarium för redovisning av examensarbete.
Betygsbedömning: Med utgångspunkt från ovanstående bedömningskriterier gör examinator en helhetsbedömning av arbetet för betyget godkänt.
För betyget väl godkänd krävs att studenten genomfört en undersökning och analys som lett fram till mycket välgrundade, kreativa och självständiga slutsatser.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bryman, A. & Bell, E. (2013). Business Research Methods. Oxford University Press.
- Litteratur inom det specifika problemområdet för examensarbetet.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.