UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2022

Kursplan hösten 2022

Benämning

Företagsekonomi: Transportinriktad organisation och ledarskap

Engelsk benämning

Business Administration: Organisation Theory and Management for Transport

Kurskod

TR123B

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2022-08-29

Inrättandedatum

2007-02-08

Fastställandedatum

2022-05-09

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c

Huvudområde

Företagsekonomi

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi på nivå 1-30 hp.

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskap om organisations- och ledarskapsteori. Vidare är syftet att studenten ska utveckla förståelse av induktiv respektive deduktiv ansats samt grundläggande förmåga i akademiskt skrivande.

Innehåll

Kursen omfattar följande moment med inriktning på transportbranschen:
• Organisation och omvärld
• Syfte, Mål och Strategi
• Organisationsstruktur och arbetsorganisation
• Organisationskultur
• Individ, motivation och Human Resource Management
• Gruppdynamik & konflikt
• Ledarskap
• Förändring och Lärande
• Akademiskt skrivande

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten visa:
  1. kunskap om förståelse av olika organisationsteoretiska perspektiv, modeller och begrepp
  2. förmåga att genomföra organisationsteoretiska analyser genom att applicera organisationsteoretiska perspektiv och begrepp på olika praktikfall
  3. förmåga att analysera behov av organisationsförändringar ur såväl verksamhets- som individperspektiv
  4. förmåga att värdera olika organisationslösningars lämplighet i olika transport- och logistikrelaterade verksamheter, i relation till deras strategi och affärsidé
  5. förmåga att värdera olika former av organisation, management och ledarskap utifrån ett medarbetarperspektiv
  6. förmåga att skriva och presentera kortare akademiska arbeten som uppfyller grundläggande krav på formalia och struktur

Arbetsformer

Arbetsformerna omfattar föreläsningar, seminarier och självstudier.

Bedömningsformer

Examination sker genom:
  • Individuellt aktivt deltagande i praktikfallsseminarier 1 och 2med individuell skriftlig inlämning (1,5 hp) (UG) (1, 2, 4, 5 och 6)
  • Individuellt aktivt deltagande i praktikfallsseminarium 3 med individuell skriftlig inlämning (1,5 hp) (UG) (1, 2, 4, 5 och 6)
  • Individuell skriftlig hemtentamen (4, hp) (UV) (1, 2, 3, 4, 5 och 6)
Krav för godkänd:
Godkänt deltagande i tre praktikfallsseminarium med individuell skriftlig inlämning (UG)
Godkänd individuell skriftlig hemtentamen (UV)
För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd individuell skriftlig hemtentamen

Kurslitteratur

  • Björklund, M. & Paulsson, U. (senaste upplagan). Seminarieboken –att skriva, presentera och opponera. Studentlitteratur, Lund.
  • Bruzelius, L. & Skärvad, L-H. (senaste upplagan). Integrerad organisationslära. Studentlitteratur, Lund.
Övrigt material tillhandahålles elektroniskt på lärplattformen

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.