Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Transporter och hållbar utveckling
Engelsk benämning
Transports and Sustainability
Kurskod
TR122B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2012-02-09
Fastställandedatum
2022-05-09
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Årskurs 1 i Transport Management
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall utveckla sin förmåga att analysera och kritiskt reflektera kring olika aspekter av relationen mellan transporter och hållbar utveckling i ett regionalt, nationellt respektive globalt perspektiv, samt kring hur organisatoriska, transportpolitiska och logistiska lösningar kan främja en hållbar utveckling.
Innehåll
Kursen innehåller grundläggande teorier om hållbar utveckling, allmänt och inom transportsektorn, CSR (corporate social responsibility), globala rättvisefrågor, miljöförbättringsarbete, miljöpolitiska styrmedel, grundläggande miljörätt och miljöekonomi samt momenten intermodala lösningar, mobility management, miljöanpassade transportsystem, och miljöledningssystem.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för sambandet mellan transporter, globala rättvisefrågor och miljöförändringar (1)
- visa grundläggande kunskaper om miljörätt, miljöledning och CSR, särskilt i förhållande till transportsektorn (2)
- redogöra för hållbarhetsaspekter av alternativ till transportsystem baserade på fossila bränslen (3)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- analysera och planera transportlösningar ur ett hållbarhetsperspektiv (4)
- diskutera hållbarhetsaspekter inom transportrelaterade områden, begränsning av miljöpåverkan inom transportsystemen samt miljöcertifieringar, utsläppsreduktion etc. (5)
- självständigt söka och värdera olika typer av information om hur hållbar utveckling och transporter är relaterade (6)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- bedöma och värdera effekterna av olika politiska insatser och styrmedel för såväl transportsektorn som samhället utifrån ett hållbarhetsperspektiv (7)
Arbetsformer
- Föreläsningar
- Seminarier
- Grupparbete
- Självstudier
Bedömningsformer
Formerna för att bedöma studenternas prestationer
- Skriftlig tentamen (8 hp), U/G/VG, bedömer lärandemål 1-3, 5
- Projektarbete I: En verksamhets hållbarhetsarbete (2 hp), U/G, bedömer lärandemål 2, 5, 6
- Projektarbete II: Hållbar utveckling och transporter (4 hp), U/G, bedömer lärandemål 4-7
- Aktivt deltagande vid seminarium Projekt II (1 hp), U/G, bedömer lärandemål 5
Betygsbedömning: Slutbetyget grundas på tentamen
Kurslitteratur
- Ammenberg, J. (senaste upplagan). Miljömanagement. Studentlitteratur, Lund. (551 s)
- Kossila , L. (senaste upplagan) Cirkulär Logistik – Praktiska exempel på cirkulär supply chain management. Studentlitteratur. Lund (292 s)
- McKinnon, A., Browne, M., Piecyk, M. & Whiteing, A. [3rd Edition] (senaste upplagan). Green Logistics. Improving the environmental sustainability of logistics. Kogan Page, London. (448 s)
Artiklar och policydokument enligt lärares anvisning tillkommer. Dessa tillhandahålles i digital form av lärare.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.