Grundläggande behörighet + Matematik B. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c (Områdesbehörighet A7/7)
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten skall utveckla sin förmåga att analysera och kritiskt reflektera kring olika aspekter av relationen mellan transporter och hållbar utveckling i ett regionalt, nationellt respektive globalt perspektiv, samt kring hur organisatoriska, transportpolitiska och logistiska lösningar kan främja en hållbar utveckling.
Kursen innehåller grundläggande teorier om hållbar utveckling, allmänt och inom transportsektorn, CSR (corporate social responsibility), globala rättvisefrågor, miljöförbättringsarbete, miljöpolitiska styrmedel, grundläggande miljörätt och miljöekonomi samt momenten intermodala lösningar, mobility management, miljöanpassade transportsystem, och miljöledningssystem.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för sambandet mellan transporter, globala rättvisefrågor och miljöförändringar
- visa grundläggande kunskaper om miljörätt, miljöledning och CSR, särskilt i förhållande till transportsektorn
- redogöra för hållbarhetsaspekter av alternativ till transportsystem baserade på fossila bränslen
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- analysera och planera transportlösningar ur ett hållbarhetsperspektiv
- diskutera hållbarhetsaspekter inom transportrelaterade områden, begränsning av miljöpåverkan inom transportsystemen samt miljöcertifieringar, utsläppsreduktion etc.
- självständigt söka och värdera olika typer av information om hur hållbar utveckling och transporter är relaterade
- formulera och organisera egenkontrollsystem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- bedöma och värdera effekterna av olika politiska insatser och styrmedel för såväl transportsektorn som samhället utifrån ett hållbarhetsperspektiv
Formerna för att bedöma studenternas prestationer
- Skriftlig tentamen (8 hp) U/G/VG
- Projektarbete om egenkontrollsystem (3 hp) U/G
- Projektarbete om hur hållbar utveckling och transporter är relaterade (3 hp) U/G
För båda projektarbetena gäller att de skall redovisas såväl muntligt, vid ett seminarium, som skriftligt, och att både den muntliga och den skriftliga presentationen ligger till grund för bedömningen.
- Aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier (1 hp) U/G
Betygsbedömning: Slutbetyget grundas på tentamen
- Gulliksson, H. & Holmgren, U. (2011). Hållbar utveckling. Livskvalitet, beteende, teknik. Studentlitteratur, Lund. (399 s)
- McKinnon, A., Cullinane, S., Whiteing, A. & Browne, M. (2010). Green Logistics. Improving the environmental sustainability of logistics. Kogan Page, London. (372 s)
- Schiller, P.L., Bruun, E. C. & Kenworthy, J. R. (2010). An Introduction to Sustainable Transportation. Policy, planning and implementation. Earthscan, London. (342 s)
Artiklar och policydokument enligt lärares anvisning tillkommer. Dessa tillhandahålles i digital form av lärare.
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.