Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Företagsekonomi: Kultur, kommunikation och Transport Management
Engelsk benämning
Business Administration: Culture, Communication and Transport Management
Kurskod
TR119C
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2019-11-05
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Minst 22,5 högskolepoäng inom huvudområdet förtagsekonomi där kursen TR123B Företagsekonomi: Transportinriktad organisation och ledarskap, 7,5 hp, skall ingå.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Företagsekonomi
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi på nivå 31-60 hp.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om strategisk kommunikation och förmåga att anpassa information till skilda målgrupper. Studenten ska också utveckla kunskap om och förståelse av hur olika socioekonomiska och kulturella bakgrunder kan påverka kommunikationsstil och därmed affärsrelationer, förhandlingar och yrkeslivets umgängesformer, rekrytering och ledarskap regionalt, nationellt och globalt.
Innehåll
Kursen innehåller grundläggande teorier och begrepp om strategisk kommunikation, socioekonomiska och kulturella faktorers betydelse för beslutsfattande och management. Kursen omfattar ett mindre fältarbete som genomförs i grupp samt färdighetstränande övningar och avslutas med en individuell examinationsuppgift.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för och använda grundläggande kommunikationsteoretiska och kulturteoretiska begrepp
2. redogöra för hur olika socioekonomiska och kulturella bakgrunder kan påverka affärsrelationer, yrkeslivets umgängesformer och teamarbete samt förhandlingssituationer och beslutsfattande, rekrytering och ledarskap inom transport branschen
3. redogöra för varför information bör anpassas till olika målgrupper lokalt såväl som globalt
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
4. identifiera, analysera och utforma information anpassad efter skiftande målgruppers behov
5. kritisk granska den strategiska kommunikation som idag förekommer i transportbranschen
6. identifiera och analysera normer som präglar transportbranschen lokalt och globalt
Arbetsformer
- Självstudier
- Föreläsningar
- Seminarier
- Filmövning (arbete i grupp)
- Presentationsövningar (arbete i grupp och enskilt)
- Fältstudie (arbete i grupp)
- Handledning (enskilt och i grupp)
- Skriftlig individuell uppgift
Bedömningsformer
- Fältarbete i grupp med obligatorisk muntlig presentation 3,5 hp (UG) (lärandemål 1-6)
- Muntlig och skriftlig individuell uppgift 4 hp (UV) (lärandemål 1-6)
För godkänd krävs det att båda examinationsmoment är godkända.
För väl godkänd krävs dessutom VG på muntlig och skriftlig individuell uppgift.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Ehn, B. & Löfgren, O. (2012). Kulturanalytiska verktyg. Gleerups, Malmö.
- Falkheimer, J. & Heide, M. (2014). Strategisk kommunikation. En introduktion. Studentlitteratur, Lund.
- Filmen Snabba Cash. Del 1
- Artiklar och övrigt elektroniskt material 150 sidor
- Fördjupningslitteratur relevant för fältarbetet
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen