Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Logistiska affärs- och informationssystem
Engelsk benämning
Business Information Systems for Transport and Logistics
Kurskod
TR116C
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2022-05-09
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i programmet Transport management.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla förmåga att hantera IT-baserade affärssystem som används inom transportbranschen samt utveckla en förståelse av den nya informationsteknologins nytta inom företagande och transportplanering på olika nivåer. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla kunskaper om hantering av informationssystem för logistik och transport samt kunskaper om sambanden mellan informations-, logistik-, affärs- och andra beslutstödssytem. Särskild vikt läggs vid den växande e-handeln i förhållande till logistiska informationssystem.
Innehåll
Kursen innehåller moment om datorapplikationer som används inom transportbranschen för logistik.
Kursen behandlar dessutom hantering av informationssystem för logistik och transport, samband mellan informations-, logistik-, affärs- och andra beslutstödssystem, samt e-handelns utveckling.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kännedom om någon/några datorstödda modeller för logistisk optimering av material- och penningflöden inom företaget, mellan företag och mot konsumenter (1)
- visa förståelse av logistiska affärssystems och informationsutbytets betydelse för företagandet och olika delar av försörjningskedjan samt visa förståelse för e-handelns utveckling och nya krav på anpassade logistiklösningar. (2)
- kunna redogöra för logistiska affärs- och informationssystems funktionalitet och användning i ett transportföretag (3)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- argumentera för vald systemlösning, såväl inom företaget som gentemot leverantörer av programvara i en förhandlingssituation (4)
- förmedla kunskap på grundläggande nivå om funktionen i logistiska affärs- och informationssystem (5)
- bedöma användbarheten av logistiska affärs- och informationssystem i olika företags- och e-handelsmiljöer (6)
- söka och bearbeta kunskap om nya programvaror samt förmedla kunskap om funktionen i logistiska affärs- och informationssystem (7)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt värdera ny kunskap om logistiska affärs- och informationssystem samt beakta etiska aspekter i samband med hantering av affärs- och informationslogistiska data (8)
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs dels som föreläsningar, dels som handledning av projekt som i största möjliga utsträckning grundar sig på förhållanden, problem och situationer inom transportsektorn samt seminarier.
Bedömningsformer
Skriftlig tentamen (5 hp) (U-VG) (Lärandemål 1, 2, 3, 6)
Skriftlig och muntlig redovisning (2,5 hp) (UG) (Lärandemål 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)
För väl godkänd krävs dessutom väl godkänd skriftlig tentamen (5 hp).
Kurslitteratur
- Fredholm, P. (senaste upplaga). Logistik och IT för effektivare varuflöden. Studentlitteratur, Lund.
- Artiklar tillkommer, tillhandahålles digitalt.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.