Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Företagsekonomi: Strategi och tjänsteinnovation för hållbart företagande
Engelsk benämning
Business Administration: Strategic Development and Service Innovation for Sustainable Business
Kurskod
TR115A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2022-05-09
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Godkänd kurs TR123B Transportinriktad organisation och ledarskap, 7,5 hp, samt minst 2,5 godkända hp i kursen TR131B Transport Service Management och marknadsföring.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Företagsekonomi
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområdet Företagsekonomi på nivå 31-60 hp.
Syfte
Kursens syftar till att studenten ska utveckla kunskap om strategi och strategier kopplat till tjänsteinnovation för hållbart företagande.
Innehåll
Kursen omfattar:
- Introduktion till strategi
- Strategier och tjänsteinnovation i transportsektorn
- Resurser och struktur
- Teoretiska begrepp och modeller
- Samband strategi – organisation, styrning och utveckling av verksamheter
- Strategisk analys, analys av konkurrensfördelar
- Samband genus – organisation – innovation, kunskap om genusdimensioner inom innovation
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika strategiska synsätt
- applicera teoretiska begrepp och modeller inom området strategi och tjänsteinnovation
- ha förståelse för strategiska avväganden och kritiskt reflektera över olika strategier och strategiska besluts betydelser för hållbart tjänsteföretagande
- visa förmåga att självständigt kunna söka, värdera och inhämta relevant kunskap på vetenskaplig nivå inom området strategi/tjänsteinnovation
- visa förmåga att reflexivt och kritiskt kunna tillämpa sina strategi- och tjänsteinnovationskunskaper
- färdighet i att självständigt analysera en tjänsteverksamhets strategiska valmöjligheter samt föreslå och motivera strategiska val
- visa förmåga att följa forskning och kunskapsutveckling inom området strategi/tjänsteinnovation
- kunna utbyta kunskaper inom strategisk utveckling även med personer utan specialkunskaper inom området
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, seminarier där artiklar och/eller case behandlas, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare, och genom aktivt bidragande med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Bedömningsformer
Examinationen utgörs av:
• skriftlig inlämning samt aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier, 2,5 hp (U, G) (Lärandemål: 2-8)
• skriftlig tentamen, 5 hp (U, G, VG) (Lärandemål: 1-3, 5, 6)
Krav för godkänd: Godkänt deltagande i obligatoriska seminarier, godkänd skriftlig tentamen.
För betyget väl godkänd krävs dessutom betyget väl godkänd på den skriftliga tentamen.
Kurslitteratur
Hela kursen
- Grant, R. M. (senaste upplagan). Contemporary Strategy Analysis. Blackwell Publishing.
- Jensen, T. & Sandström, J. (senaste upplagan). Organisation och ansvar. Liber, Stockholm.
- Kristensson, P., Gustafsson, A. & Witell, L. Tjänsteinnovation. Studentlitteratur, Lund.
- Scholten, C., Hansson, A., Stridh, K., & Swärdh, M. (2012). Inward and Outward Learning Processes - Reflections on Research Methodology and Learning whilst working with a strong Innovation Network Organisation in an Innovation System i Promoting innovation: policies, practices and procedures. Redaktörer Andersson, S., Berglund, K, Gunnarsson, E. & Sundin, E. (elektroniskt tillgänglig genom Vinnova).
- Sundin, E., Berglund, K. & Andersson, S. (2016). Att stimulera och stödja innovationsprocesser: Politikens och praktikens blinda fläckar i Sveriges entreprenöriella ekosystem – Företag, akademi, politik. Redaktörer McKelvey, M. & Zaring, O. (elektroniskt tillgänglig genom Esbri).
- Kompletterande vetenskapliga artiklar tillhandahålles elektroniskt.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.