Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Transportsektorn i samhällsekonomin II, urban ekonomi och omvärldsanalys
Engelsk benämning
Transports in the Economy II, Urban Economics and Market Analysis
Kurskod
TR111A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2022-05-09
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Godkänd kurs TR110A Transportsektorn i samhällsekonomin I, grundläggande nationalekonomi, 7,5 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Transport Management.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad förståelse för transportsektorns roll i samhällsekonomin i en urban kontext och att ur ett omvärldsanalytiskt perspektiv kunna bedöma samhällsekonomins betydelse för transportsektorns utveckling.
Innehåll
Kursen innehåller en fördjupning inom nationalekonomisk mikro- och makroteori samt ekonomisk geografi, urban ekonomi och moment av ekonomisk historia. Kursen innehåller vidare en fördjupning i transportsektorns utveckling och betydelse för hållbar samhällsutveckling, den globala arbetsfördelningen och handeln såväl regionalt som nationellt och globalt i ett framtidsperspektiv, med utgångspunkt i aktuell transportforskning.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
1) använda ekonomisk teori för att analysera transport- och logistiksektorns betydelse i samhällsutvecklingen utifrån nationalekonomiska, ekonomisk geografiska och ekonomisk historiska teoribildningar
2) visa kunskap om hur transportutvecklingen är integrerad i den urbana, regionala och globala arbetsfördelningen och handeln och hur den samverkar med allmän samhällsutveckling, teknologisk förändring, internationell migration och miljöpolitik
3) visa kunskap om den teknologiska förändringens betydelse för ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbara tillväxtprocesser i samhället och särskilt kunna analysera transport- och logistiksektorns betydelse i dessa processer
4) värdera vilka ekonomiska och ekonomiskpolitiska teoribildningar som är användbara vid olika typer av omvärldsanalyser av transportsektorn och dess utveckling samt transportpolitiken
5) självständigt värdera den offentliga transportpolitiska debatten utifrån väl underbyggda ekonomiskpolitiska och omvärldsanalytiska argument samt följa transportforskningsutvecklingen
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier samt självstudietid.
Bedömningsformer
- Individuell skriftlig tentamen 5 hp (UV), examinerar lärandemål 1 – 3
- Inlämningsuppgift inkluderande aktivt deltagande vid seminarium 2,5 hp (UG), examinerar lärandemål 4 – 5 (sker i grupp)
För betyget Godkänd på hela kursen krävs godkänd individuell skriftlig tentamen (5 hp) samt godkänd inlämningsuppgift inkluderande aktivt deltagande vid seminarium (2,5 hp). För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom väl godkänd individuell skriftlig tentamen.
Kurslitteratur
Hela kursen
- Carlsson, C.-M., Emtairah, T., Gammelgaard, B., Vestergaard Jensen, A. & Thidell, Å. (red). (2012). Rethinking Transport in the Öresund Region: Policies, Strategies and Behaviours. Öresund EcoMobility, Lunds universitet (elektroniskt tillgänglig).
- Hultkrantz, L. & Österholm, H. (red). (senaste upplagan). Marknad & politik. Studentlitteratur, Lund.
- O'Sullivan, A. (upplaga 8 eller senare). Urban Urban Economics. McGraw Hill Higher Education, New York.
Artiklar tillkommer (tillhandahålles elektroniskt).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.