UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2024

Kursplan våren 2024

Benämning

Transportsektorn i samhällsekonomin II, urban ekonomi och omvärldsanalys

Engelsk benämning

Transports in the Economy II, Urban Economics and Market Analysis

Kurskod

TR111A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2023-01-16

Fastställandedatum

2022-05-09

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkänd kurs TR110A Transportsektorn i samhällsekonomin I, grundläggande nationalekonomi, 7,5 hp.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Transport Management.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad förståelse för transportsektorns roll i samhällsekonomin i en urban kontext och att ur ett omvärldsanalytiskt perspektiv kunna bedöma samhällsekonomins betydelse för transportsektorns utveckling.

Innehåll

Kursen innehåller en fördjupning inom nationalekonomisk mikro- och makroteori samt ekonomisk geografi, urban ekonomi och moment av ekonomisk historia. Kursen innehåller vidare en fördjupning i transportsektorns utveckling och betydelse för hållbar samhällsutveckling, den globala arbetsfördelningen och handeln såväl regionalt som nationellt och globalt i ett framtidsperspektiv, med utgångspunkt i aktuell transportforskning.

Lärandemål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
1) använda ekonomisk teori för att analysera transport- och logistiksektorns betydelse i samhällsutvecklingen utifrån nationalekonomiska, ekonomisk geografiska och ekonomisk historiska teoribildningar
2) visa kunskap om hur transportutvecklingen är integrerad i den urbana, regionala och globala arbetsfördelningen och handeln och hur den samverkar med allmän samhällsutveckling, teknologisk förändring, internationell migration och miljöpolitik
3) visa kunskap om den teknologiska förändringens betydelse för ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbara tillväxtprocesser i samhället och särskilt kunna analysera transport- och logistiksektorns betydelse i dessa processer
4) värdera vilka ekonomiska och ekonomiskpolitiska teoribildningar som är användbara vid olika typer av omvärldsanalyser av transportsektorn och dess utveckling samt transportpolitiken
5) självständigt värdera den offentliga transportpolitiska debatten utifrån väl underbyggda ekonomiskpolitiska och omvärldsanalytiska argument samt följa transportforskningsutvecklingen

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarier samt självstudietid.

Bedömningsformer

  • Individuell skriftlig tentamen 5 hp (UV), examinerar lärandemål 1 – 3
  • Inlämningsuppgift inkluderande aktivt deltagande vid seminarium 2,5 hp (UG), examinerar lärandemål 4 – 5 (sker i grupp)
För betyget Godkänd på hela kursen krävs godkänd individuell skriftlig tentamen (5 hp) samt godkänd inlämningsuppgift inkluderande aktivt deltagande vid seminarium (2,5 hp). För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom väl godkänd individuell skriftlig tentamen.

Kurslitteratur

Hela kursen
  • Carlsson, C.-M., Emtairah, T., Gammelgaard, B., Vestergaard Jensen, A. & Thidell, Å. (red). (2012). Rethinking Transport in the Öresund Region: Policies, Strategies and Behaviours. Öresund EcoMobility, Lunds universitet (elektroniskt tillgänglig).
  • Hultkrantz, L. & Österholm, H. (red). (senaste upplagan). Marknad & politik. Studentlitteratur, Lund.
  • O'Sullivan, A. (upplaga 8 eller senare). Urban Urban Economics. McGraw Hill Higher Education, New York.
Artiklar tillkommer (tillhandahålles elektroniskt).

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.