Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Den föränderliga människan
Engelsk benämning
The changing nature of human being
Kurskod
SY140G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-12-06
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i studie- och yrkesvägledarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska ha kunskap om och utveckla förståelse för olika psykologiska och socialpsykologiska teorier om individens utveckling och förändring med relevans för studie- och yrkesvägledning. Kursen syftar också till att kunna förstå och analysera hur identitet konstrueras samt diskutera och värdera vilken betydelse som genus och etnicitet har i ett vägledningssammanhang.
Innehåll
Kursen inriktas mot psykologiska och socialpsykologiska processer på såväl individ- som gruppnivå. Förklaringsmodeller till mänskligt beteende studeras och analyseras. Med utgångspunkt från den teoretiska begreppsramen reflekterar studenterna över faktorer som påverkar individens karriär och livsval. Särskild uppmärksamhet ägnas migration, etnicitet och genus samt dessas betydelse för identitet och identitetskonstruktion.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva centrala begrepp och aktuella teorier inom psykologi och socialpsykologi med relevans för studie- och yrkesvägledning
- relatera till och använda centrala genusteorier samt kunna använda teorier och begrepp för att förstå etnicitet och migration med relevans för yrket
- diskutera och visa kunskap om identitet och identitetskonstruktion
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Dessa kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, skriftliga
arbeten och skriftlig tentamen och utvecklas med utgångspunkt från kursens lärandemål i samverkan mellan studerande och kursansvarig.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursansvarig vid kursstarten.
Bedömningsformer
I examinationerna ingår en individuell skriftlig tentamen där studenten redovisar och diskuterar olika psykologiska och socialpsykologiska teorier och dess betydelse och förklaringsfaktorer för individers och gruppers agerande och väljande. Ett seminarium genomförs med utgångspunkt från en kartläggningsintervju med en person med annan bakgrund än den studerande själv. Intervjun analyseras med hjälp av centrala begrepp och teorier om identitet och identitetskonstruktion. Vidare examineras studenten vid ett seminarium där ett skriftligt arbete presenteras och diskuteras. Arbetet behandlar först och främst genus, etnicitet och migrationsperspektivet men det kan även vara relevant att relatera till psykologiska och socialpsykologiska teorier.
För betyget väl godkänd krävs att studenten visar ett tydligt och fördjupat analytiskt förhållningssätt till de begrepp och teorier som ingår i kursen. Dessutom krävs god förmåga att kunna tillämpa och föreslå relevanta handlingsstrategier för individer och grupper med olika utgångspunkter. Vid bedömning av såväl muntliga som skriftliga redovisningar krävs av studenten god språkbehandling, struktur och en väldisponerad presentationsform.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Gemzöe, Lena (2002). Feminism. Stockholm: Bilda (192 s.)
Goffman, Erving (2009). Jaget och maskerna: en studie i vardagslivets dramatik. Stockholm: Prisma (238 s.)
Gustafson, Niklas (2010). Lärare i en ny tid: om grundskollärares förhandlingar av professionella identiteter. Umeå: Doktorsavhandlingar inom den Nationella forskarskolan i Pedagogiskt Arbete, Umeå universitet/Malmö högskola. Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-33725 (valda delar, ca 40 s.)
Hammarén, Nils & Johansson, Thomas (2009). Identitet. Stockholm: Liber (128 s.)
Hedlin, Maria (2010). Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet. Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-13490 (44 s.)
Hjerm, Mikael & Peterson, Abby (red.) (2007). Etnicitet: perspektiv på samhället. Malmö: Gleerups utbildning (272 s.)
Hoel, Torlaug Løkensgard (2010). Skriva på universitet och högskolor: en bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur (valda delar, ca 50 s.)
Karlsson, Lars (2012). Psykologins grunder. 5., uppdaterade och utök. uppl. Lund: Studentlitteratur (valda delar)
Sverige Statistiska centralbyrån, enheten för befolkningsstatistik (red.) (2012). På tal om kvinnor och män: lathund om jämställdhet. Stockholm: Statistiska centralbyrån. Tillgänglig på Internet: http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0201_2012A01_BR_X10BR1201.pdf (104 s.)
Valbar litteratur enligt kursansvarigs anvisningar:
Bakhtiari, Marjaneh (2009). Kan du säga schibbolet? Stockholm: Ordfront
Oates, Joyce Carol (2009). Dödgrävarens dotter. Stockholm: Bonnier pocket
Said, Sami (2012). Väldigt sällan fin. Stockholm: Natur & kultur
Tamas, Gellert (2003). Lasermannen: en berättelse om Sverige. Stockholm: Ordfront
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens lärandemål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursansvarig och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.