Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2014-01-20

Kursplan med gällandedatum 2014-01-20

Benämning

Den föränderliga människan

Engelsk benämning

The changing nature of human being

Kurskod

SY140G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2013-12-06

Gäller från

2014-01-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Se utbildningsplan.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i studie- och yrkesvägledarprogrammet.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska ha kunskap om och utveckla förståelse för olika psykologiska och socialpsykologiska teorier om individens utveckling och förändring med relevans för studie- och yrkesvägledning. Kursen syftar också till att kunna förstå och analysera hur identitet konstrueras samt diskutera och värdera vilken betydelse som genus och etnicitet har i ett vägledningssammanhang.

Innehåll

Kursen inriktas mot psykologiska och socialpsykologiska processer på såväl individ- som gruppnivå. Förklaringsmodeller till mänskligt beteende studeras och analyseras. Med utgångspunkt från den teoretiska begreppsramen reflekterar studenterna över faktorer som påverkar individens karriär och livsval. Särskild uppmärksamhet ägnas migration, etnicitet och genus samt dessas betydelse för identitet och identitetskonstruktion.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • beskriva centrala begrepp och aktuella teorier inom psykologi och socialpsykologi med relevans för studie- och yrkesvägledning
  • relatera till och använda centrala genusteorier samt kunna använda teorier och begrepp för att förstå etnicitet och migration med relevans för yrket
  • diskutera och visa kunskap om identitet och identitetskonstruktion

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Dessa kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, skriftliga
arbeten och skriftlig tentamen och utvecklas med utgångspunkt från kursens lärandemål i samverkan mellan studerande och kursansvarig.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursansvarig vid kursstarten.

Bedömningsformer

I examinationerna ingår en individuell skriftlig tentamen där studenten redovisar och diskuterar olika psykologiska och socialpsykologiska teorier och dess betydelse och förklaringsfaktorer för individers och gruppers agerande och väljande. Ett seminarium genomförs med utgångspunkt från en kartläggningsintervju med en person med annan bakgrund än den studerande själv. Intervjun analyseras med hjälp av centrala begrepp och teorier om identitet och identitetskonstruktion. Vidare examineras studenten vid ett seminarium där ett skriftligt arbete presenteras och diskuteras. Arbetet behandlar först och främst genus, etnicitet och migrationsperspektivet men det kan även vara relevant att relatera till psykologiska och socialpsykologiska teorier.
För betyget väl godkänd krävs att studenten visar ett tydligt och fördjupat analytiskt förhållningssätt till de begrepp och teorier som ingår i kursen. Dessutom krävs god förmåga att kunna tillämpa och föreslå relevanta handlingsstrategier för individer och grupper med olika utgångspunkter. Vid bedömning av såväl muntliga som skriftliga redovisningar krävs av studenten god språkbehandling, struktur och en väldisponerad presentationsform.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Gemzöe, Lena (2002). Feminism. Stockholm: Bilda (192 s.)
Goffman, Erving (2009). Jaget och maskerna: en studie i vardagslivets dramatik. Stockholm: Prisma (238 s.)
Gustafson, Niklas (2010). Lärare i en ny tid: om grundskollärares förhandlingar av professionella identiteter. Umeå: Doktorsavhandlingar inom den Nationella forskarskolan i Pedagogiskt Arbete, Umeå universitet/Malmö högskola. Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-33725 (valda delar, ca 40 s.)
Hammarén, Nils & Johansson, Thomas (2009). Identitet. Stockholm: Liber (128 s.)
Hedlin, Maria (2010). Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet. Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-13490 (44 s.)
Hjerm, Mikael & Peterson, Abby (red.) (2007). Etnicitet: perspektiv på samhället. Malmö: Gleerups utbildning (272 s.)
Hoel, Torlaug Løkensgard (2010). Skriva på universitet och högskolor: en bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur (valda delar, ca 50 s.)
Karlsson, Lars (2012). Psykologins grunder. 5., uppdaterade och utök. uppl. Lund: Studentlitteratur (valda delar)
Sverige Statistiska centralbyrån, enheten för befolkningsstatistik (red.) (2012). På tal om kvinnor och män: lathund om jämställdhet. Stockholm: Statistiska centralbyrån. Tillgänglig på Internet: http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0201_2012A01_BR_X10BR1201.pdf (104 s.)
Valbar litteratur enligt kursansvarigs anvisningar:
Bakhtiari, Marjaneh (2009). Kan du säga schibbolet? Stockholm: Ordfront
Oates, Joyce Carol (2009). Dödgrävarens dotter. Stockholm: Bonnier pocket
Said, Sami (2012). Väldigt sällan fin. Stockholm: Natur & kultur
Tamas, Gellert (2003). Lasermannen: en berättelse om Sverige. Stockholm: Ordfront

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens lärandemål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursansvarig och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.