Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Yrkesexamen för undervisningssektorn.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
G2F
Innehåll
I kursen problematiseras och diskuteras handledarens roll, olika samtalsmetoder och handledningsstrategier samt dess konsekvenser. För att synliggöra relationen mellan teoretiskt och praktiskt yrkeskunnande analyseras undervisningssituationer med hjälp av didaktisk analys. I kursen behandlas vad som kännetecknar lärarkvalitet och yrkeskunnande. Kursdeltagarna ges möjlighet att diskutera formativa bedömningspraktiker i handledningsprocessen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna
- identifiera och värdera val av handledningsstrategier utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet i syfte att stödja och utveckla studenters yrkeslärande
- redogöra för olika samtalsmetoder, dess genomförande och konsekvenser utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet
- planera och genomföra ett handledningssamtal som tar upp relationer mellan teoretiskt och praktiskt yrkeskunnande
- identifiera och bedöma utveckling av yrkeskunnande, samt kommunicera och motivera sin bedömning på ett konstruktivt sätt.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Dessa kan utgöras av föreläsningar, nätbaserade seminarier, gruppdiskussioner, kollegial respons och utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål i samverkan mellan kursdeltagare och kursledare. I kursen ingår två obligatoriska seminarier där de skriftliga uppgifterna diskuteras.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom ett paper (Paper) 7,5 hp.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Gerrevall, Per (red) (2017). Att bedöma lärarkvalitet: skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm: Natur & Kultur (s. 31-40, 77-90, 107-136, 192-230) (98 s)
Lauvås, Per & Handal, Gunnar (2015). Handledning och praktisk yrkesteori. (3. uppdaterade uppl.) Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1, 4-6, 9-13 ( 275 s)
Plantin Ewe, Linda & Tullgren, Charlotte (2025). VFU i lärarutbildning : för handledare i förskola, skola och yrkesutbildning. Malmö: Liber (140 s)
Øiestad, Guro (2005). Feedback. Malmö: Liber. (140 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.