UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Att arbeta med högskolepedagogisk utveckling

Engelsk benämning

Developing Teaching and Learning in Higher Education

Kurskod

HP611A

Omfattning

5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2025-01-20

Inrättandedatum

2010-02-15

Fastställandedatum

2022-09-28

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Examen på grundnivå eller motsvarande samt 5 hp i högskolepedagogik eller motsvarande.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

AXX / Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår inte i något huvudområde.

Innehåll

Syftet är att stärka kursdeltagarens kompetens att utveckla utbildningen inom det egna kunskapsomradet genom att relatera till teori och forskning inom högre utbildning. Arbetet ska relateras till kursdeltagarens institutionella kontext och förvantas knyta an till tidigare genomgångna högskolepedagogiska studier. Syftet är att arbetet ska kunna bidra till att utveckla verksamheten. Ett ytterligare syfte är att arbetet ska kunna ingå i kursdeltagarens pedagogiska meritportfölj. Utöver detta ska kursen bidra till att skapa kontaktytor över organisatoriska gränser på Malmö universitet.

Tonvikten ligger på formulering av en pedagogisk frågeställning och/eller problematik. Kursen är processinriktad, med fokus på kartläggning och idégenerering och fortlöpande kollegial granskning av varandras kartläggning, idégenerering och planerade interventioner.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:

  • ldentifiera pedagogiska utvecklingsbehov inom den egna verksamheten
  • Formulera och avgränsa en pedagogisk intervention
  • ldentifiera och tillämpa relevant forskning och/eller teoribildning för det egna arbetet

Arbetsformer

Den största delen av kursen utgörs av ett eget självstandigt arbete. Seminarier och workshops med kollegial granskning utgör den primära arbetsformen vid kurstillfällena.

Bedömningsformer

Kursens lärandemål examineras i en skriftlig och muntlig examination.

Kurslitteratur

Relevant litteratur väljs av kursdeltagaren i dialog med kursledaren.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.