Avancerad nivå
Examen på grundnivå eller motsvarande samt 5 hp i högskolepedagogik eller motsvarande.
Inget huvudområde
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Syftet är att stärka kursdeltagarens kompetens att utveckla utbildningen inom det egna kunskapsomradet genom att relatera till teori och forskning inom högre utbildning. Arbetet ska relateras till kursdeltagarens institutionella kontext och förvantas knyta an till tidigare genomgångna högskolepedagogiska studier. Syftet är att arbetet ska kunna bidra till att utveckla verksamheten. Ett ytterligare syfte är att arbetet ska kunna ingå i kursdeltagarens pedagogiska meritportfölj. Utöver detta ska kursen bidra till att skapa kontaktytor över organisatoriska gränser på Malmö universitet.
Tonvikten ligger på formulering av en pedagogisk frågeställning och/eller problematik. Kursen är processinriktad, med fokus på kartläggning och idégenerering och fortlöpande kollegial granskning av varandras kartläggning, idégenerering och planerade interventioner.
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
- ldentifiera pedagogiska utvecklingsbehov inom den egna verksamheten
- Formulera och avgränsa en pedagogisk intervention
- ldentifiera och tillämpa relevant forskning och/eller teoribildning för det egna arbetet
Den största delen av kursen utgörs av ett eget självstandigt arbete. Seminarier och workshops med kollegial granskning utgör den primära arbetsformen vid kurstillfällena.
Kursens lärandemål examineras i en skriftlig och muntlig examination.
Relevant litteratur väljs av kursdeltagaren i dialog med kursledaren.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.