Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar förmåga att granska samspelet mellan skolans organisation, undervisning, lärares förhållningssätt och individens lärande. Kursen syftar även till att studenten utvecklar förmågan att skapa klassrumsmiljöer och undervisning som kan möta elevers olikheter på ett sådant sätt att barn och ungas lärande och utveckling kan främjas.
I kursen studeras variation utifrån klass, kön, etnicitet, olika trosuppfattningar, ålder och funktionsvariation utifrån internationella överenskommelser, lagstiftning och aktuell forskning samt forskning som rör hur hinder och svårigheter kan undanröjas i olika lärmiljöer. I kursen behandlas även åtgärdsprogram, hur dessa utformas och följas upp.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för internationella överenskommelser, befintlig lagstiftning och aktuell forskning rörande respekt för variation med avseende på klass, kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, ålder och funktionsvariation samt alla dessa faktorers betydelse för lärares arbete i skolan,
2. identifiera vilket stöd elever behöver av extra anpassningar och hur detta stöd kan genomföras utifrån aktuell forskning,
3. ge förslag på hur förebyggande arbete kan undanröja hinder och svårigheter i olika lärandemiljöer på individ- och gruppnivå,
4. redogöra för hur åtgärdsprogram genomförs och utvärderas i samverkan mellan berörda aktörer.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Prov 1: Paper (Paper), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Paper med efterföljande seminarium (Paper and Seminar), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Kurslitteratur
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) (2019). Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter. Studentlitteratur. (358 s.)
Bruce, Barbro; Ivarsson, Ulrika; Svensson, Anna-Karin & Sventelius, Eva (2024). Språklig sårbarhet i förskola och skola – barnet, språket, pedagogiken. Studentlitteratur. (eget urval 150 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2020/2018). Språkinriktad undervisning - en handbok. Studentlitteratur. (245 s.)
Hugo, Martin (2023). Från motstånd till framgång: att motivera när ingen motivation finns. Liber (171 s.)
Lutz, Kristian (2021). *Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola: möte med det
som inte anses lagom.*Liber. (176 s.)
Persson, Bengt (2019) Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. 4:e uppl. Liber (186 s.)
Roos, Helena (2020). Inkluderande matematikundervisning. Natur & Kultur. (kap 1-5 och 8) (66 s.)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk**utredning och kartläggning: att analysera och bedöma elervers behov av särskilt stöd. 4:e uppl. Gleerups. (160 s.)
Sjölund, Anna, Jahn, Cajsa, Lindgren, Ann, Reuterswärd, Malin (2017). Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur. (kap 1-3 och 5) (76 s.)
Alternativt:
Edfelt, David; Karlsson, Annelie; Lindgren, Ann & Sjölund, Anna (2019). Autism och ADHD i gymnasiet. Tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur. (208 s.)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.