Avancerad nivå
Fullgjorda studier om minst 60 hp i en utbildning som leder till en Specialpedagog- eller en Speciallärarexamen.
Inget huvudområde
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Ej inom huvudområde
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla fördjupade kunskaper och färdigheter om läs- och skrivsvårigheter. I detta syfte ingår att deltagarna ska utveckla kunskaper och färdigheter i att undervisa, planera och i samverkan genomföra specialpedagogiska insatser på olika nivåer för elever som har läs- och skrivsvårigheter.
Kursen behandlar barns och ungas läs- och skrivutveckling med särskilt fokus på mellan och senare skolår. Teorier och modeller för att läsa och skriva efter att den tidiga läsutvecklingen etablerats behandlas. Likaså behandlas modeller för att organisera och systematiskt följa upp undervisning som organiseras både som särskilt stöd och/eller som språkutvecklande undervisning i samverkan med lärare.
Under kursen behandlas också kartläggning av individens läs- och skrivutveckling i form av statisk och dynamisk bedömning samt kartläggning av lärmiljön.
Studenterna genomför en kartläggning där granskning av lärmiljön och individens förutsättningar presenteras i form av en fallstudie. Med utgångspunkt från den reflekterar studenten över möjliga insatser på individ- och gruppnivå.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva modeller och teorier för läs- och skrivutveckling efter den tidiga läsinlärningen.
- kartlägga elevers läs- och skrivutveckling samt analysera variationer och eventuella problem i densamma
- problematisera och kritiskt granska modeller och metoder för utredning och åtgärder på organisations-, grupp- och individnivå
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner samt fältanknutna individuella uppgifter. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserat arbete och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Muntlig examination (Oral Examination) 5 hp. Examinerar lärandemål 1
Prov 2: Skriftlig examination (Written Examination) 10 hp. Examinerar lärandemål 2-3
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Bruce, Barbro (red.) (2020). Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning. Lund: Studentlitteratur. (eget urval 150 s.)
Cartwright, Kelly B. (2017). Exekutiva förmågor och läsförståelse. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (344 s.)
von Börtzell-Szuch, Diana & Vuorenpää, Sari (2025). Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade**behov. Malmö: Gleerups. (eget urval 150 s.)
Cain, Kate (2022). Children's reading comprehension difficulties. I: Margaret J. Snowling, Charles Hulme & Kate Nation (red.). The Science of Reading: A Handbook (298-322). Wiley-Blackwell (24 s.)
Daneshfar, Samran, & Moharami, Mehdi. (2018). Dynamic assessment in Vygotsky's sociocultural theory: Origins and main concepts. Journal of Language Teaching and Research, 9(3), 600-607. (7 s.)
Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (2020). Skrivundervisningens grunder. Lund: Gleerups (333 s.)
Fälth, Linda., Selenius, Heidi & Egerhag, Helén. (2023). A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden. European Journal of Special Needs
Education, 38(2), 233-244. (11 s.)
Griffin, Natalie M., & Myers, Katie E. (2019). A review of middle school vocabulary interventions: Five research-based recommendations for practice. Language, speech, and hearing services in schools, 50(4), 477-492. (15 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2020). Språkinriktad undervisning: en handbok. (Tredje upplagan) Lund: Studentlitteratur. (245 s.)
Javed, Salman, Muniandy, Manoranjitham, Lee, Cheng K. & Husniza Huzni (2024). Enhancing teaching and learning for pupils with dyslexia: A comprehensive review of technological and non-technological interventions. Educ Inf Technol 29, 9607–9643. (37 s.)
Lindgren, Eva, Hermansson, Carina, Norlund Shaswar, Annika & Areljung, Sofie (red.) (2022). Skrivdidaktik i grundskolan. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (352 s.)
Nilvius, Camilla, Fälth Linda, Selenius Heidi & Svensson Idor (2025). Examination of a multitiered Rtl-model for identifying and supporting students at risk of reading difficulties in primary schools in Sweden. Scandinavian Journal of Educational Research. 69 (1). 61-78. (17 s.)
Oakhill, Jane, Cain, Kate & Elbro, Carsten (2018). Läsförståelse: insikt och undervisning. Stockholm: Liber (192 s.)
Rubin, Maria (2019) Språkliga redskap-Språklig beredskap: en praktiknära studie om elevers ämnesspråkliga deltagande i ljuset av inkluderande undervisning. [Doktorsavhandling] Malmö universitet, Fakulteten för lärande och samhälle. (327 s.)
Dessutom tillkommer artiklar samt avhandlingar som väljs i samråd med kursledare
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.