Avancerad nivå
En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 90 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp, alternativt en yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 180 hp, alternativt kandidatexamen i pedagogik, alternativt studie- och yrkesvägledarexamen med ett självständigt arbete om 15 hp.
Inget huvudområde
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om det ömsesidiga konstituerandet av barndom och pedagogisk verksamhet för yngre.
I kursen studeras barndom i ett barndomssociologiskt och pedagogiskt perspektiv. Den övergripande frågan rör vilka barndomar som konstrueras och hur dessa kan ses verka i och genom pedagogiska verksamheter för yngre. Andra frågor som bearbetas är hur pedagogik/er verkar för, men också utmanar eller påverkar, specifika barndomskonstruktioner och därmed barns villkor för medverkan och/eller framträdande. Med stöd i adekvat teori och forskning synliggör studenterna relationer och villkor av betydelse för utbildningspraktiker och barns möjligheter. Studenterna reflekterar, presenterar och ger varandra feedback i både seminarieform och text.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- synliggöra och analysera hur barndom konstrueras och verkar inom ramen för barns utbildning.
- använda och problematisera adekvata begrepp och teorier för att belysa barndomskonstruktioner och/eller barns villkor för att delta, påverka och framträda.
- självständigt argumentera för pedagogiska relationer och villkor med stöd i empiri och vetenskapliga källor av relevans.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, litteraturstudier, seminarier för bearbetning av empiri och teori, reflektion och kamratgranskning.
Kursen examineras genom ett avslutande paper.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Corsaro, William A. (2018). The Sociology of Childhood. 5th edition. Los Angeles: SAGE (482 s.)
Jenks, Chris (2005). Childhood. Second edition. Oxfordshire and New York: Routledge (150 s.)
Lee, Nick (2001). Childhood and society. Growing up in an age of uncertainty. Buckingham: Open University Press (157 s.)
Vetenskapliga artiklar och andra källor tillkommer vid kursstart.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.