Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Barndom och pedagogisk verksamhet för yngre

Engelsk benämning

Childhood and Early Childhood Education

Kurskod

BU604F

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Inrättandedatum

2021-09-29

Fastställandedatum

2024-04-16

Gäller från

2024-09-02

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 90 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp, alternativt en yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 180 hp, alternativt kandidatexamen i pedagogik, alternativt studie- och yrkesvägledarexamen med ett självständigt arbete om 15 hp.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om det ömsesidiga konstituerandet av barndom och pedagogisk verksamhet för yngre.

I kursen studeras barndom i ett barndomssociologiskt och pedagogiskt perspektiv. Den övergripande frågan rör vilka barndomar som konstrueras och hur dessa kan ses verka i och genom pedagogiska verksamheter för yngre. Andra frågor som bearbetas är hur pedagogik/er verkar för, men också utmanar eller påverkar, specifika barndomskonstruktioner och därmed barns villkor för medverkan och/eller framträdande. Med stöd i adekvat teori och forskning synliggör studenterna relationer och villkor av betydelse för utbildningspraktiker och barns möjligheter. Studenterna reflekterar, presenterar och ger varandra feedback i både seminarieform och text.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  1. synliggöra och analysera hur barndom konstrueras och verkar inom ramen för barns utbildning.
  2. använda och problematisera adekvata begrepp och teorier för att belysa barndomskonstruktioner och/eller barns villkor för att delta, påverka och framträda.
  3. självständigt argumentera för pedagogiska relationer och villkor med stöd i empiri och vetenskapliga källor av relevans.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, litteraturstudier, seminarier för bearbetning av empiri och teori, reflektion och kamratgranskning.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom ett avslutande paper.

Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Corsaro, William A. (2018). The Sociology of Childhood. 5th edition. Los Angeles: SAGE (482 s.)

Jenks, Chris (2005). Childhood. Second edition. Oxfordshire and New York: Routledge (150 s.)

Lee, Nick (2001). Childhood and society. Growing up in an age of uncertainty. Buckingham: Open University Press (157 s.)

Vetenskapliga artiklar och andra källor tillkommer vid kursstart.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.