Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2027

Kursplan våren 2027

Benämning

Tillämpad konstruktion

Engelsk benämning

Applied Design

Kurskod

MT159A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2020-01-20

Fastställandedatum

2024-04-09

Gäller från

2027-01-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

  • MA209A Analys A och linjär algebra (Godkänd tentamen, Analys A 7,5 hp) alternativt
    MA203A Analys A (Godkänd tentamen analys A 7 hp)
  • MT106A Mekanik, statik (2101)
  • MT155A 3D CAD, (1801)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Maskinteknik och i Produktutveckling och design.

Innehåll

Kursen innehåller projektarbete med tillämpning av ämneskunskaper.

Lärandemål

**Kunskap och förståelse
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • förstå lärande- och utvecklingsprocesser i projekt
  • ha kunskap om teknikutveckling utifrån organisatoriska och samhälleliga perspektiv

**Färdighet och förmåga
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • visa förmåga att med helhetssyn hantera frågeställningar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar
  • identifiera, värdera och inhämta nödvändig information för lösningen av konkreta problem
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
  • sammanställa och muntligt och skriftligt presentera resultat från projektarbetet och vid sådana presentationer kunna diskutera och försvara framlagda slutsatser genom att utnyttja den kunskap och de argument som ligger till grund för resultaten
  • visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar

**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**Efter avslutad kurs ska studenten:

  • ha utvecklat ett ansvarsfullt och samarbetsinriktat förhållningssätt gentemot den egna projektgruppen
  • ha utvecklat ett akademiskt förhållningssätt till rapportskrivning och seminariedeltagande
  • visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga aspekter
  • visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och projektarbete.

Bedömningsformer

Examination sker genom muntlig och skriftlig redovisning.

För Godkänt betyg krävs: godkända skriftliga inlämningar (3,5 hp), godkänd muntlig redovisning (1,5 hp) och godkänt projektarbete (2,5 hp).

För Väl godkänd krävs dessutom att projektet och den individuella redovisningen påvisar individuellt väl godkänd prestation och deltagande i arbetet och i gruppen.

Kurslitteratur

Rekommenderad litteratur:

  • Ulrich, Karl T. & Eppinger, Steven D. (2014). Produktutveckling: konstruktion och design. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur:

  • Andersen, Erling S. & Schwencke, Eva (2013). Projektarbete: en vägledning för studenter. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
  • Björklund, Maria & Paulsson, Ulf (2012). Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.