Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV602G Globalisation, Sport and Health (genomgången)
A1F
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förståelse för forskningsmetoder inom idrottsvetenskap, med fokus på kvalitativa metoder samt forskningsetiska principer.
Innehåll
I kursen behandlas kvalitativa datainsamlings- och analysmetoder. Vetenskapliga texter med fokus på idrottsvetenskap granskas liksom olika forskningsmetoder, etiska krav och ställningstaganden inom kvalitativ forskning. I kursen behandlasäven framväxande metoder inom idrottsvetenskapen såsom användning av sociala medier, ”decolonizing methodologies” och ”autoethnography”.
Vidare läggs speciellt fokus på kunskap och kompetenser för att skriva en projektplan för ett väl avgränsat idrottsvetenskapligt forskningsprojekt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- värdera andras vetenskapliga arbete med fokus på metodfrågor
- värdera etiska frågor i relation till kvalitativ forskning
- problematisera olika forskningsmetoder
- formulera och motivera forskningsfrågor för en kvalitativ undersökning samt redogöra för etiska överväganden och relevanta datainsamlingsmetoder
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, gruppövningar, studiebesök och självstudier. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Kursen examineras genom
Prov 1: Portfolio (Portfolio 3 credits), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Prov 2: Litteraturöversikt (Annotated Bibliography 2 credits), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 3: Projektplan (Project Plan 2,5 credits), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
Betygskriterier samt villkor för betyg på hel kurs delges av kursledaren vid kursstart.
Tracy, Sara. J. (2019). Qualitative Research Methods: Collecting Evidence, Crafting Analysis, Communicating Impact. (2nd ed.). John Wiley & Sons, Incorporated. (435 sidor). Tillgänglig online
Smith, Brett and Sparkes, Andrew (2016). Routledge Handbook of Qualitative Research in Sport and Exercise. London: Routledge. (518 sidor). Tillgänglig online
250 sidor peer-rewied artiklar väljs i samråd med kursledaren.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det attförändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Vetenskapliga metoder i idrottsvetenskap
KursInfo revisionsnr 2,1