Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Logistiska affärs- och informationssystem

Engelsk benämning

Business Information Systems for Transport and Logistics

Kurskod

TR116C

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2024-06-17

Gäller från

2024-09-02

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår i programmet Transport management.

Innehåll

Kursens syfte är att studenten ska utveckla förmåga att hantera IT-baserade affärssystem som används inom transportbranschen samt utveckla en förståelse av den nya informationsteknologins nytta inom företagande och transportplanering på olika nivåer. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla kunskaper om hantering av informationssystem för logistik och transport samt kunskaper om sambanden mellan informations-, logistik-, affärs- och andra beslutstödssytem. Särskild vikt läggs vid den växande e-handeln i förhållande till logistiska informationssystem.

Kursen innehåller moment om datorapplikationer som används inom transportbranschen för logistik.

Kursen behandlar dessutom hantering av informationssystem för logistik och transport, samband mellan informations-, logistik-, affärs- och andra beslutstödssystem, samt e-handelns utveckling.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • visa kännedom om någon/några datorstödda modeller för logistisk optimering av material- och penningflöden inom företaget, mellan företag och mot konsumenter (1)
  • visa förståelse av logistiska affärssystems och informationsutbytets betydelse för företagandet och olika delar av försörjningskedjan samt visa förståelse för e-handelns utveckling och nya krav på anpassade logistiklösningar. (2)
  • kunna redogöra för logistiska affärs- och informationssystems funktionalitet och användning i ett transportföretag (3)

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • argumentera för vald systemlösning, såväl inom företaget som gentemot leverantörer av programvara i en förhandlingssituation (4)
  • förmedla kunskap på grundläggande nivå om funktionen i logistiska affärs- och informationssystem (5)
  • bedöma användbarheten av logistiska affärs- och informationssystem i olika företags- och e-handelsmiljöer (6)
  • söka och bearbeta kunskap om nya programvaror samt förmedla kunskap om funktionen i logistiska affärs- och informationssystem (7)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • självständigt värdera ny kunskap om logistiska affärs- och informationssystem samt beakta etiska aspekter i samband med hantering av affärs- och informationslogistiska data (8)

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs dels som föreläsningar, dels som handledning av projekt som i största möjliga utsträckning grundar sig på förhållanden, problem och situationer inom transportsektorn samt seminarier.

Bedömningsformer

Skriftlig tentamen (5 hp) (U-VG) (Lärandemål 1, 2, 3, 6)

Skriftlig och muntlig redovisning (2,5 hp) (UG) (Lärandemål 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)

För väl godkänd krävs dessutom väl godkänd skriftlig tentamen (5 hp).

Kurslitteratur

  • Mattsson, S-A. (senaste upplagan). Logistik i försörjningskedjor. Studentlitteratur, Lund.
  • Sharda, R., Delen, D. och Turban, E. (senaste upplagan). Business Intelligence, Analytics and Data Science: A Managerial Approach. Pearson Education Limited.

Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.