Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik och i produktutveckling och design.
Innehåll
Syfte
Genom att använda teoretiska modeller och logiskt tänkande lär sig studenten metoder för att sätta sig in i problem, planera och utföra en lösning på ett vetenskapligt och ingenjörsmässigt sätt och komma fram till och presentera ett resultat. Detta förbereder studenten på framtida problemlösning och utvecklar hens förmåga att resonera kring och verifiera resultat till problem som saknar facit.
Kursen består av experimentell metodik och teoretiska och praktiska tillämpningar inom termodynamik. I den laborativa delen används och fördjupas färdigheten att skriva en akademisk text som introduceras i tidigare kurs och förmågan att arbeta i grupp för att lösa ett problem hanteras systematiskt och som en aktiv del av genomförandet.
Innehåll
Experimentell metodik (2,5 hp)
- Begreppen storhet, dimension och enhet samt dimensionsanalys
- Mätvärdesbehandling, kurvanpassning av experimentellt uppmätt data
- Laborationsarbete i grupp
Termodynamik (5.0 hp)
- Arbete, energi och värme
- Fasomvandling
- Värmeöverföring och värmetransport
- Termodynamikens huvudsatser
- Medieegenskaper
- Kretsprocesser och värmemaskiner
- Termodynamisk verkningsgrad
- Riskanalys vid laborativt arbete
Generisk del
- Akademsikt skrivande
Gruppdynamik och sammansättning av grupper
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. förklara de viktigaste begreppen ur kursens innehåll.
2. beskriva hur ett fysikaliskt samband tas fram och verifieras med dimensionsanalys.
3. förklara vad som kan påverka en grupps effektivitet och hur effektiva projektgrupper kan sättas ihop.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
4. tillämpa fysikaliska samband för att lösa enklare termodynamiska problem inom ramen för kursens innehåll.
5. planera experiment och ta fram fysikaliska samband med hjälp av dimensionsanalys.
6. presentera ett genomfört vetenskapligt arbete och dess resultat i en korrekt upplagd skriftlig, teknisk rapport.
7. använda sig av datorbaserade matematiska redskap för att tolka, visualisera och analysera mätdata för att beskriva fysikaliska processer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
8. bedöma en matematisk modells tillämplighet och värdera rimligheten i dess resultat.
9. analysera felkällors betydelse för en beräknad eller uppmätt storhet.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och laborationer.
Bedömningsformer
För betyget Godkänd krävs:
- Skriftlig tentamen termodynamik (TH) 4 hp (lärandemål: 1, 5, 8)
- Skriftlig redovisning laboration termodynamik (UG) 0,5 hp (Lärandemål: 4, 7, 8-9)
- Laboration och skriftlig inlämning experimentell metodik (UG) 2,5 hp (Lärandemål: 1-2, 5-7, 8-9)
- Gruppdynamik: Skriftlig och muntlig redovisning (UG) 0,5 hp (Lärandemål: 3)
Kurslitteratur
- Tipler, P. A. och Mosca, G. (2008). Physics for Scientists and Engineers, Vol 1, 6th Edition, New York: W.H. Freeman and Company
Kompletterande material som tillhandahålls digitalt via kurssidan
- Hejman, Ulf, Laborationsförberedelser och instruktioner, experimentell metodik, Teknik och samhälle, Malmö Universitet
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.