EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Termodynamik och experimentell metodik

Engelsk benämning

Thermodynamics and Experimental Methods

Kurskod

FY202B

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2026-08-31

Inrättandedatum

2025-09-30

Fastställandedatum

2025-10-17

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik och i produktutveckling och design.

Innehåll

Syfte

Genom att använda teoretiska modeller och logiskt tänkande lär sig studenten metoder för att sätta sig in i problem, planera och utföra en lösning på ett vetenskapligt och ingenjörsmässigt sätt och komma fram till och presentera ett resultat. Detta förbereder studenten på framtida problemlösning och utvecklar hens förmåga att resonera kring och verifiera resultat till problem som saknar facit.

Kursen består av experimentell metodik och teoretiska och praktiska tillämpningar inom termodynamik. I den laborativa delen används och fördjupas färdigheten att skriva en akademisk text som introduceras i tidigare kurs och förmågan att arbeta i grupp för att lösa ett problem hanteras systematiskt och som en aktiv del av genomförandet.

Innehåll

Experimentell metodik (2,5 hp)

  • Begreppen storhet, dimension och enhet samt dimensionsanalys
  • Mätvärdesbehandling, kurvanpassning av experimentellt uppmätt data
  • Laborationsarbete i grupp

Termodynamik (5.0 hp)

  • Arbete, energi och värme
  • Fasomvandling
  • Värmeöverföring och värmetransport
  • Termodynamikens huvudsatser
  • Medieegenskaper
  • Kretsprocesser och värmemaskiner
  • Termodynamisk verkningsgrad
  • Riskanalys vid laborativt arbete

Generisk del

  • Akademsikt skrivande

Gruppdynamik och sammansättning av grupper

Lärandemål

Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska studenten kunna:

1. förklara de viktigaste begreppen ur kursens innehåll.

2. beskriva hur ett fysikaliskt samband tas fram och verifieras med dimensionsanalys.

3. förklara vad som kan påverka en grupps effektivitet och hur effektiva projektgrupper kan sättas ihop.

Färdighet och förmåga

För godkänd kurs ska studenten kunna:

4. tillämpa fysikaliska samband för att lösa enklare termodynamiska problem inom ramen för kursens innehåll.

5. planera experiment och ta fram fysikaliska samband med hjälp av dimensionsanalys.

6. presentera ett genomfört vetenskapligt arbete och dess resultat i en korrekt upplagd skriftlig, teknisk rapport.

7. använda sig av datorbaserade matematiska redskap för att tolka, visualisera och analysera mätdata för att beskriva fysikaliska processer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För godkänd kurs ska studenten kunna:

8. bedöma en matematisk modells tillämplighet och värdera rimligheten i dess resultat.

9. analysera felkällors betydelse för en beräknad eller uppmätt storhet.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och laborationer.

Bedömningsformer

För betyget Godkänd krävs:

  • Skriftlig tentamen termodynamik (TH) 4 hp (lärandemål: 1, 5, 8)
  • Skriftlig redovisning laboration termodynamik (UG) 0,5 hp (Lärandemål: 4, 7, 8-9)
  • Laboration och skriftlig inlämning experimentell metodik (UG) 2,5 hp (Lärandemål: 1-2, 5-7, 8-9)
  • Gruppdynamik: Skriftlig och muntlig redovisning (UG) 0,5 hp (Lärandemål: 3)

Kurslitteratur

  • Tipler, P. A. och Mosca, G. (2008). Physics for Scientists and Engineers, Vol 1, 6th Edition, New York: W.H. Freeman and Company

Kompletterande material som tillhandahålls digitalt via kurssidan

  • Hejman, Ulf, Laborationsförberedelser och instruktioner, experimentell metodik, Teknik och samhälle, Malmö Universitet

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.