Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV244C Specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande (genomgången)
Inget huvudområde
Kursen ingår i ämneslärarexamen. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten förbereder sig för examensarbetet och yrkeslivet, dels genom att fördjupa sina kunskaper om vetenskapsteori med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning, dels genom att vidareutveckla sina kunskaper om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen.
Kursen behandlar vetenskapsteori och forskningsmetoder inom utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskaplig kunskap diskuteras och värderas ur vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter. Texter inom det utbildningsvetenskapliga fältet, exempelvis avhandlingar och vetenskapliga artiklar, granskas, jämförs och diskuteras i relation till lärarprofessionen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv samt kritiskt diskutera relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet,
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoders möjliga användningsområden,
- presentera och diskutera utbildningsvetenskapliga undersökningar ur olika vetenskapsteoretiska, etiska och metodologiska perspektiv,
- kritiskt värdera forskning utifrån vetenskaplig kvalitet, professionell relevans och etiska risker.
Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, obligatoriska seminarier, digitala resurser, litteraturstudier samt studentledda aktiviteter. Vid frånvaro från de obligatoriska seminarierna genomför studenten en kompletteringsuppgift.
Examinationen består av följande delar:
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written sit-in Exam) (3 hp). I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftligt prov (Written Exam) (6 hp). I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter ska vara väl disponerade, samt formellt och språkligt genomarbetade.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs minst betyget Godkänd på prov 1 och Väl godkänd på Prov 2.
Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas. (2020). Vetenskapsteori: grunder och tillämpning. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (223 s.)
Biesta, Gert J. J. (2010). “Why ‘What Works’ Still Won’t Work: From Evidence-Based
Education to Value-Based Education.” I Studies in Philosophy and Education_
29(5):491-503 (tillgänglig via internet) (12 s.)
Bringsrud Fekjaer, Silje (2017). Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups. (79 s.)
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjørn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (203 s.)
Elbro, Carsten & Poulsen, Mads (2016). Utvärdera din undervisning. Värdera och förstå statistik och evidens. Stockholm: Natur & Kultur. (250 s.)
Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2015). Introduktion till samhällsvetenskaplig analys. Malmö: Gleerups. (180 s.)
Skolverket (2020). Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via internet. (177 s.)
Vetenskapsrådet (2024) God forskningssed. (2024). Stockholm: Vetenskapsrådet. Tillgänglig via internet. (120 s.)
Därutöver tillkommer utbildningsvetenskapliga texter, exempelvis avhandlingar och vetenskapliga artiklar.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.