Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Modern Politisk Styrning
Engelsk benämning
Contemporary Public Management
Kurskod
ST160S
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2009-10-02
Fastställandedatum
2021-05-05
Gäller från
2022-01-17
Behörighetskrav
5 terminer inom programmet Offentlig organisation och ledning
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Statsvetenskap/kunskap
Fördjupningsnivå
G2E
Syfte
Kursen motsvarar kandidatnivå inom ämnet statsvetenskap. Detta innebär att kursen bidrar till fördjupade kunskaper inom huvudområdet. Studenten ska utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt till samhälleliga fenomen. Terminen ägnas åt kritisk diskussion av statsvetenskapliga texter samt författandet av ett eget vetenskapligt arbete (examensarbetet).
Innehåll
Delkurs 1: Styrning, organisering och beslutsfattande i modern politik (15 hp)
Delkursen syftar till att skapa kunskap om hur modern politisk styrning organiseras och fungerar utifrån ett flernivåperspektiv. Kursen ger studenterna teoretiska och metodologiska redskap för att ta sig an de nyckeltrender, debatter, teorier och begrepp som beskriver, förklarar och påverkar globala, nationella och lokala styrningsreformer inom olika policysektorer. Särskilt fokus läggs vid att skapa en teoretiskt och praktiskt informerad förståelse för hur samtida förvaltningsideal och -reformer överlappar i modern styrning av politik, organisationer och verksamheter.
Delkurs 2: Examensarbete (15 hp)
Examensarbetet på pol kand-programmet motsvarar en statsvetenskaplig kandidatuppsats. Examensarbetet utformas som ett självständigt uppsatsarbete (uppsatser i grupp är ej tillåtna) där studenten gör en analys av en statsvetenskaplig problemställning som hämtas inom ramen för de frågeställningar som behandlats under delkurs 1 och/eller som ligger inom ramen för programmets inriktning. Studenten ska skriftligt och muntligt redovisa sitt uppsatsarbete samt aktivt delta i granskningen av andra studenters uppsatsarbeten.
Lärandemål
Kursen är indelad i två delkurser som har följande lärandemål.
Delkurs 1. Styrning, organisering och beslutsfattande i modern politik
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förståelse och förmåga till kritisk reflektion kring den moderna politiska styrningens teorier, komplexa förutsättningar och praktiker.
- visa förmåga att kritiskt reflektera och värdera staters och andra globala och lokala samhällsaktörers roller i relation till politikskapande och organiserande processer.
- visa förståelse för och kritiskt värdera styrningens och den offentliga organiseringens förutsättningar och konsekvenser mot bakgrund av det moderna styrningslandskapet och dess politiska och demokratiska sammanhang.
- visa färdighet och förmåga att göra fördjupade analyser av styrning utifrån skilda teoretiska modeller skriftligt och muntligt, individuellt så väl som i grupp.
Delkurs 2. Examensarbete
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa fördjupad och praktisk kunskap om statsvetenskapliga metoder och tekniker och deras betydelse för forskningsprocessen som helhet
- visa förmåga att utifrån ett specifikt och motiverat forskningssyfte samla in ett relevant material och förstå de metodologiska principerna för bearbetning av detta material
- visa förmåga att kunna sammanställa och förmedla resultat av en analys i såväl skriftlig som muntlig form inom angivna tids- och utrymmesramar
- visa förmåga att inom området offentlig organisation och ledning göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa förmåga att i konstruktiv anda kritiskt diskutera och värdera andras arbeten.
Ett övergripande lärandemål för kursen som helhet är att studenten ska visa förmåga att skriva välstrukturerade och välformulerade texter med korrekta referenser.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och självständiga individuella och gruppvisa arbeten där studenterna förväntas att själva identifiera, formulera, diskutera och utarbeta relevanta problemställningar och ställningstaganden. Under båda delkurserna förekommer obligatoriska seminarier som utgör del av examinationen. Studenter som inte har presenterat en godkänd uppsats vid kursens slut kan inte garanteras ytterligare handledning.
Bedömningsformer
Delkurs 1: Portfolio bestående av muntliga gruppresentationer och ett skriftligt grupparbete där ett ”case” i form av en organisation analyseras utifrån flera teoretiska perspektiv förekommande i kurslitteraturen. Portfolion består också en av ett individuellt och självständigt författat paper om modern politisk styrning utifrån kurslitteratur och valfritt tema.
Delkurs 2: Självständigt arbete som består av individuellt författande och försvar av uppsats, aktivt deltagande i plan- och uppsatsseminarier, samt opposition på annan students uppsats.
Omtentamen sker i första hand genom samma examinationsform som vid den ordinarie examinationen. När det gäller seminarier, gruppövningar och uppgifter som utförs löpande under delkursens gång kan dock omtentamen ske genom individuella skriftliga eller muntliga kompletteringsuppgifter eller på annat sätt enligt examinators anvisningar.
För att få helkursbetyget väl godkänt krävs att båda delkurserna bedömts med betyget väl godkänt. För att få ut helkursbetyget måste alla delkurser ha fullgjorts.
Kurslitteratur
Delkurs 1. Styrning, organisering och beslutsfattande
- Hall, Patrik (2011) Managementbyråkrati: organisationspolitisk makt i svensk, offentlig sektor. Malmö: Liber.
- Pollitt, Christopher & Bouckaert, Geert (2011) Public Management Reform. A Comparative Analysis: New Public Management, Governance, and the Neo-Weberian State. Oxford: Oxford University Press.
Utöver vad som anges i litteraturlistan tillkommer en artikelsamling om maximalt 500 sidor.
Delkurs 2. Examensarbete
- Bergström, Göran & Boréus, Kristina (senaste upplagan) Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur.
- Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena (senaste upplagan) Metodpraktikan – konsten att studera samhälle, individ och marknad. Stockholm: Nordstedts Juridik AB.
- Flyvbjerg, Bent (2001) Making Social Science Matter. Cambridge: Cambridge University Press.
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 200 sidor.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid kursens slut möjlighet att kommentera kursen skriftligt. Resultatet av utvärderingen sammanställs och återrapporteras till studenterna. . Därutöver förekommer möjligheter till muntlig och/eller skriftlig utvärdering av samtliga delkurser. Kursen diskuteras även med studentrepresentanter vid ett eller flera programrådsmöten under terminen.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges har studenten rätt att, under ett år efter det att förändringen skett, examineras vid två olika tillfällen enligt den kursplan som gällde vid registreringen.