Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Modern Politisk Styrning
Engelsk benämning
Contemporary Public Management
Kurskod
ST160S
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2014-12-02
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
5 terminer inom programmet Offentlig organisation och ledning
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Statsvetenskap/kunskap
Fördjupningsnivå
G2E
Syfte
Kursen motsvarar kandidatnivå inom ämnet statsvetenskap. Detta innebär att kursen bidrar till fördjupade kunskaper inom huvudområdet. Studenten ska utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt till samhälleliga fenomen. Terminen ägnas åt kritisk diskussion av statsvetenskapliga texter samt författandet av ett eget vetenskapligt arbete (examensarbetet).
Innehåll
Delkurs 1: Ledarskap, styrning och beslutsfattande 15hp
Delkursen syftar till att ge kunskap om hur modern styrning fungerar från det globala till det lokala planet. Under kursen kommer studenterna stifta bekantskap med de alltmer globala styrningsformer som påverkar nationell och lokal verksamhet inom olika policysektorer, samt hur sådana styrningsformer översätts på det lokala och nationella planet. Särskilt fokus läggs vid den komplicerade relationen mellan vertikal styrning och horisontell samverkan mellan olika typer av verksamheter.
Delkurs 2: Examensarbete 15 hp
Examensarbetet på pol kand-programmet motsvarar en statsvetenskaplig kandidatuppsats. Examensarbetet utformas som ett självständigt uppsatsarbete (uppsatser i grupp är ej tillåtna) där studenten gör en analys av en statsvetenskaplig problemställning som hämtas inom ramen för de frågeställningar som behandlats under delkurs 1 och/eller som ligger inom ramen för programmets inriktning. Studenten ska skriftligt och muntligt redovisa sitt uppsatsarbete samt aktivt delta i granskningen av andra studenters uppsatsarbeten.
Lärandemål
Kursen är indelad i två delkurser som har följande lärandemål.
Delkurs 1. Styrning och beslutsfattande
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa kunskap om den moderna politiska styrningens komplexa förutsättningar och praktik.
- visa förståelse för sammanhanget mellan globalt och lokalt
- visa förståelse för det praktiska ledarskapets förutsättningar i ett samtida styrningslandskap
- visa färdighet och förmåga att reflektera kring relationen mellan politiska roller och tjänstemannaroller i styrnings- och samverkansprocesser
- visa färdighet och förmåga att göra fördjupade analyser av styrning utifrån skilda teoretiska modeller
Delkurs 2. Examensarbete
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa fördjupad och praktisk kunskap om statsvetenskapliga metoder och tekniker och deras betydelse för forskningsprocessen som helhet
- visa förmåga att utifrån ett specifikt och motiverat forskningssyfte samla in ett relevant material och förstå de metodologiska principerna för bearbetning av detta material
- visa förmåga att kunna sammanställa och förmedla resultat av en analys i såväl skriftlig som muntlig form inom angivna tids- och utrymmesramar
- visa förmåga att inom området offentlig organisation och ledning göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa förmåga att i konstruktiv anda kritiskt diskutera och värdera andras arbeten.
Ett övergripande lärandemål för kursen som helhet är att studenten ska visa förmåga att skriva välstrukturerade och välformulerade texter med korrekta referenser.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och självständiga arbeten där studenterna förväntas att själva identifiera, formulera, diskutera och utarbeta relevanta problemställningar och ställningstaganden. Under båda delkurserna förekommer obligatoriska seminarier som utgör del av examinationen. Studenter som inte har presenterat en godkänd uppsats vid kursens slut kan inte garanteras ytterligare handledning.
Bedömningsformer
Delkurs 1: Portfolio bestående av en forskningsöversikt där något eller några av kursens övergripande teman behandlas, muntlig redovisning samt obligatoriska seminarier.
Delkurs 2: Självständigt arbete som består av individuellt författande och försvar av uppsats, aktivt deltagande i plan- och uppsatsseminarier, samt opposition på annan students uppsats.
Omtentamen sker i första hand genom samma examinationsform som vid den ordinarie examinationen. När det gäller seminarier, gruppövningar och uppgifter som utförs löpande under delkursens gång kan dock omtentamen ske genom individuella skriftliga eller muntliga kompletteringsuppgifter eller på annat sätt enligt examinators anvisningar.
För att få helkursbetyget väl godkänt krävs att båda delkurserna bedömts med betyget väl godkänt. För att få ut helkursbetyget måste alla delkurser ha fullgjorts.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1. Ledarskap, styrning och beslutsfattande
- Hall, Patrik (2011) Managementbyråkrati: organisationspolitisk makt i svensk, offentlig sektor. Malmö: Liber.
- Hay, Colin (2007) Why we hate politics. Cambridge: Polity. ISBN-13: 978-07456-3099-1 (pb)
- Pollitt, Christopher & Bouckaert, Geert (2011) Public Management Reform. A Comparative Analysis: New Public Management, Governance, and the Neo-Weberian State. Oxford: Oxford University Press.
Utöver vad som anges i litteraturlistan tillkommer en artikelsamling om maximalt 500 sidor.
Delkurs 2. Självständigt uppsatsarbete
- Bergström, Göran & Boréus, Kristina (senaste upplagan) Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur.
- Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena (senaste upplagan) Metodpraktikan – konsten att studera samhälle, individ och marknad. Stockholm: Nordstedts Juridik AB.
- Flyvbjerg, Bent (2001) Making Social Science Matter. Cambridge: Cambridge University Press.
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 200 sidor.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid kursens slut möjlighet att kommentera kursen skriftligt. Resultatet av utvärderingen sammanställs och återrapporteras till studenterna. . Därutöver förekommer möjligheter till muntlig och/eller skriftlig utvärdering av samtliga delkurser. Kursen diskuteras även med studentrepresentanter vid ett eller flera programrådsmöten under terminen.