Kursplan våren 2012
Kursplan våren 2012
Benämning
Modern Politisk Styrning
Engelsk benämning
Contemporary Public Management
Kurskod
ST160S
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2011-10-26
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
5 terminer inom programmet Offentlig organisation och ledning
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Statsvetenskap/kunskap
Fördjupningsnivå
G2E
Syfte
Ett övergripande lärandemål för kursen som helhet är att studenten ska visa förmåga att skriva välstrukturerade och välformulerade texter med korrekta referenser.
Innehåll
Delkurs 1: Ledarskap, styrning och beslutsfattande (Leadership, government and decision-making) 15hp
Delkursen syftar till att ge kunskap om hur modern styrning fungerar från det globala till det lokala planet. Under kursen kommer studenterna stifta bekantskap med de alltmer globala styrningsformer som påverkar nationell och lokal verksamhet inom olika policysektorer, samt hur sådana styrningsformer översätts på det lokala och nationella planet. Särskilt fokus läggs vid den komplicerade relationen mellan vertikal styrning och horisontell samverkan mellan olika typer av verksamheter. Vi ställer bland annat frågor om vilka förutsättningar för ledning och ledarskap som finns i detta förändrade styrningslandskap, liksom om risken för att den politiska dimensionen glöms bort när tonvikten alltmer läggs på effektiv och likriktad styrning av offentliga verksamheter. För att kunna diskutera, beskriva, förstå och förklara modern politisk styrning, kommer delkursen att presentera ett begränsat antal styrningsteorier. Dessa teorier ska studenterna också använda sig av vid examinationen.
Delkurs 2: Examensarbete (Bachelor’s thesis) 15 hp
Examensarbetet på pol kand-programmet motsvarar en statsvetenskaplig kandidatuppsats. Examensarbetet utformas som ett självständigt uppsatsarbete (uppsatser i grupp är ej tillåtna) där studenten gör en analys av en statsvetenskaplig problemställning som hämtas inom ramen för de frågeställningar som behandlats under delkurs 1 och/eller som ligger inom ramen för programmets inriktning. Studenten ska skriftligt och muntligt redovisa sitt uppsatsarbete samt aktivt delta i granskningen av andra studenters uppsatsarbeten.
Lärandemål
Kursen är indelad i två delkurser som har följande lärandemål.
styrning och beslutsfattande
Efter genomgången kurs ska studenten:
- ha kunskap om den moderna politiska styrningens komplexa förutsättningar och praktik
- visa förståelse för sammanhanget mellan globalt och lokalt
- visa förståelse för det praktiska ledarskapets förutsättningar i ett samtida styrningslandskap
- visa färdighet och förmåga att reflektera kring relationen mellan politiska roller och tjänstemannaroller i styrnings- och samverkansprocesser
- visa färdighet och förmåga att göra fördjupade analyser av styrning utifrån skilda teoretiska modeller
- ha förmåga att visa förståelse för olika aktörers förutsättningar för styrning, exempelvis vad gäller ekonomi, huvudmannaskap, professionell bakgrund, reglering och organisatoriska rutiner
Examensarbete
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa fördjupad och praktisk kunskap om statsvetenskapliga metoder och tekniker och deras betydelse för forskningsprocessen som helhet
- visa förmåga att utifrån ett specifikt forskningssyfte samla in ett relevant material och förstå de metodologiska principerna för bearbetning av detta material
- visa förmåga att kunna sammanställa och förmedla resultat av en analys i såväl skriftlig som muntlig form inom angivna tids- och utrymmesramar
- visa förmåga att inom området offentlig organisation och ledning göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa förmåga att i konstruktiv anda kritiskt diskutera och värdera andras arbeten
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och självständiga arbeten i grupp där studenterna förväntas att själva identifiera, formulera, diskutera och utarbeta relevanta problemställningar och ställningstaganden. Undervisningen sker med återkommande medverkan av praktiker. Under båda delkurserna förekommer obligatoriska seminarier som utgör del av examinationen. Undervisningen på delkurs 2 består av plan- och uppsatsseminarier, utbildning i informationssökning och övrig metodundervisning samt handledning. Deltagande i seminarierna är obligatoriskt. Det är också obligatoriskt att utnyttja individuell handledning. Examinationen sker genom att studenterna redovisar sina uppsatser samt deltar i granskningen av övriga uppsatser i seminariegruppen. Opponenterna ska vid uppsatsseminariet lämna in en skriftlig sammanfattning av oppositionen.
Bedömningsformer
Delkurs 1: Självständigt arbete i form av en uppsats där något eller några av kursens övergripande teman behandlas, muntlig redovisning samt obligatoriska seminarier. Studentens presentation bedöms genom författande av uppsats, muntlig redovisning samt aktivt deltagande i seminarier. För de studenter som inte slutfört kursen med godkänt resultat anordnas en hemskrivning.
Delkurs 2: Självständigt arbete som består av författande och försvar av uppsats, aktivt deltagande i plan- och uppsatsseminarier, samt opposition på annan students uppsats. Oppositionen ska ske både muntligt samt i form av en skriftlig sammanfattning. Studentens prestation bedöms genom författande och försvar av uppsats, aktivt deltagande vid uppsatsseminarier samt opposition på annan students uppsats. Det ges minst två extra examenstillfällen för de studenter som inte slutfört kursen med godkänt resultat. Kursen examineras enligt samma form på både det ordinarie och de extra examinationstillfällena.
En student som har godkänt på en kurs eller en del av en kurs får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Vid examinationstillfället bedöms även studenternas förmåga att inom givna tidsramar och examinationsförutsättningar i övrigt, analysera, bedöma och lösa problemställningar kring de aktuella ämnen som examinationen avser.
För att få helkursbetyget Väl Godkänd krävs att mer än 50% av delkurserna bedömts som Väl Godkända. För att få ut helkursbetyget måste alla delkurser ha fullgjorts.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Delkurs 1. Ledarskap, styrning och beslutsfattande
• Hall, Patrik, 2011, Managementbyråkrati: organisationspolitisk makt i svensk, offentlig sektor. Malmö: Liber, s. 332
• Jacobsson, Bengt & Sundström, Göran, 2006, Från hemvävd till invävd: europeiseringen av svensk förvaltning och politik. Malmö: Liber, s. 215
• Jönsson, Christer & Tallberg, Jonas (Eds.), 2010, Transnational Actors in Global Governance: Patterns, Explanations and Implications. Basingstoke: Palgrave Macmillan, s. 260
• Pollitt, Christopher & Bouckaert, Geert, 2011, Public Management Reform. A Comparative Analysis: New Public Management, Governance, and the Neo-Weberian State. 3rd edition. Oxford: Oxford University Press, s. 367
Utöver vad som anges i litteraturlistan tillkommer en artikelsamling om maximalt 400 sidor.
- Delkurs 2. Självständigt uppsatsarbete
• Bergström, Göran & Boréus, Kristina, 2005, Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys, Lund: Studentlitteratur, s. 461
• Esaiasson, Gilljam, Oscarsson & Wängnerud, 2007, Metodpraktikan – konsten att studera samhälle, individ och marknad, Stockholm: Nordstedts Juridik AB, s. 470
• Flyvbjerg, Bent, 2001, Making Social Science Matter, Cambridge: Cambridge University Press
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 200 sidor.
Kursvärdering
Studentinflytande utövas genom programråd.